Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

nestor
MEDLEM

Krediterad faktura som står som obetald? - eEkonomi

Jag har några fakturor som står som obetalda. Jag antar att jag gjort något fel om undrar hur jag nu rättar till dessa i efterhand. Exempelvis har jag skickat en faktura till en kund som återkom och inte skulle betala frakt, jag krediterade fakturan och tog bort frakten dvs kvittade inte fakturan. Kunden har nu betalat fakturan utan frakt men den krediterade står ju kvar som obetald, vilket inte stämmer. Hoppas ni förstår hur jag menar. Har tre stycken sådana som jag gjort fel på och nu behöver rensa till. Hur tar jag bort/rättar till dessa fakturor?
9 SVAR 9
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej nestor,

 

Krediterade fakturor kan kvittas mot ursprungsdebetfakturorna.

Klicka på kreditfakturan och välj Åtgärder - Kvitta. Leta fram önskad faktura i rutan för "Valda debetfakturor som kreditfakturan ska kvittas mot".

Avsluta med Bokför.

Hoppas detta gav dig lite mer kött på benen 🙂

/Sofia 

Ja jag förstår det men eftersom hela fakturan inte är krediterad, kan jag kvitta den då och isåfall hur? Ex har jag skapat en faktura "1010" på 142 kr. Då kunden inte skulle betala frakt krediterar jag endast genom att ta bort fraktavgiften så faktura "1026" skapas på 124 kr. (som kunden betalar). Dessa kan jag nu väl inte kvitta mot varandra dels för att de inte är på samma belopp men också för att faktura "1026" är betald. Eller hur löser jag det?
Kan jag kreditera den igen? och sedan kvitta?

Hmm.. Som jag tolkar det så gjorde du en faktura på 142 kr men då kunden inte skulle betala frakt så gjorde du en ny på 124 kr. Detta kunde du ha löst genom att göra en kreditfaktura som krediterade mellanskillnaden, 18 kr, och låtit kunden betala de 124 kronorna och du skulle då vid betalningen har bokat bägge fakturorna mot det inbetalda beloppet. Men som jag tolkar det så har du nu en obetald faktura på 142 kr. Det du kallar kreditering var väl egentligen bara en ny faktura. Skapa en kreditfaktura som avser den på 142 kr och sedan kan du kvitta bort dom mot varandra. Lycka till!

när jag går in på faktura "1010" står det att det är krediterad mot "1026" men jag vet nu att jag gjorde fel, att jag borde krediterat hela summan, kvittat och skapat en ny faktura. Frågan är hur jag gör nu, när jag inte kan kreditera en redan krediterad faktura...
😞

är faktura 1026 på 124 kr? Faktura 1010 är ju en vanlig faktura på 142 kr som jag tolkar det. Är alltså 1026 en kreditfaktura på 124 kr och det är den som kunden betalat?

Ja precis. Jag krediterade bara bort fraktavgiften men då står ju 1010 som obetald. Förstår att jag skulle krediterat bort hela men nu är ju misstaget redan gjort. Hur lösa
Fd medlem
Inte tillämpbar

jag förstår inte riktigt

faktura 1010 på 124kr plus 18kr frakt summa 142 kr  vanlig kundfaktura


faktura 1026 på 124kr - vilken typ av faktura är det?

är det en vanlig kundfaktura som du skickade ut till kund? och som du sedan kopplat inbetalning av 124 kr mot?
Johan Svensk
ANSTÄLLD

Hej nestor!
Jag ser att du varit i kontakt med oss och fått hjälp i ärendet i våra andra kanaler.

Dyker det upp fler funderingar är du välkommen åter!
/Johan
nestor
MEDLEM

tack!