Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

anders73
MEDLEM

Kreditering av swishbelopp 2 månader senare

Hej! Har en kund som betalt flera varor med swish till ett paketpris 2300kr . Nu vill denne ångra vissa av dessa varor 3 månader senare och jag var snäll att godkänna detta. Jag krediterade beloppet men då blev det hela beloppet då jag ej hittade annat val. Bokföringen är låst på den månaden så kunde inte ångra betalningen. Men hur gör jag sen .... ett belopp på 650 kr är ju redan inbetalt på dessa 2300kr egentligen och jag kan ju inte ta ut de 2300 kr mot varann heller? Skulle vilja på bankhändelser skriva 1670 kr kreditering och mellanskillnaden 650kr är ju de varor som då är betalda men hur ska jag kvitta det?  Genom att fake swisha mig själv och skriva att den betalningen ligger inne egentligen sedan maj?... Kom gärna med ett tips eller hur jag borde ha gjort ;).

 

 

 

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-09-12.

1 SVAR 1
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Så här skulle jag göra om jag var som du:

 

1. Låsa upp perioden

 

2. Gå in på kreditnotan och under åtgärder "Ångra Faktura"

 

3. Skriv ny Kreditnota. Innan du bokför tar du bort de rader som ska betalas (dvs 650 kr) så att krediteringen slutar på 1 650 kr. Bokför

 

4. Matcha inbetalningen  på 650 kr som en delbetalning av fakturan.

 

5. Kvitta krediteringen mot resterande 1 650 kr.

 

6 Ångra momsredovisning och kör ny plus deklaration (med tanke på det ringa beloppet skulle du kunna hoppa över detta och ta justeringen i nästa momsredovisning.

 

7 Lås perioden igen.