Hej,
Jag skulle skapa en kreditfaktura för en återbetalning i december. När jag skapade kreditfakturan var jag inte observant på datumet så den hamnade med fakturadatum i januari. Hann även boka den mot utbetalningen som gjordes i december innan jag upptäckte att det var fel datum på kreditfakturan. Hur kan jag enklast justera detta i systemet? Tacksam för hjälp!
Löst! Gå till lösning.
Hejsan!
Detta ska vi kunna lösa, finns bra funktioner i programmet som kommer hjälpa dig på vägen och jag lägger in det steg för steg nedan. 🙂
1. Gå till Kassa och bankhändelser - klicka på utbetalningen som kreditfakturan är matchad mot - Ångra matchning, nu skapas en korrigeringsverifikation per automatik som nollar bokningen för utbetalningen samt så lägger sig kreditfakturan som obetald igen.
2. Gå till kreditfakturan under Försäljning - Kundfakturor - klicka på kreditfakturan - Åtgärder - Ångra faktura. En kvittning görs per automatik av fakturan och eventuell bokning korrigeras och nollas.
3. Skapa om kreditfakturan på nytt med korrekta datum och bokför den mot utbetalningen som finns under Kassa och bankhändelser.
Tror och hoppas detta kommer lösa problemet, känns det oklart får du gärna återkomma! 🙂
/My
Tack snälla för tydligt svar!
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.