Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kreditfaktura från leverantör saknas en krona - eEkonomi

Fått 1 kreditfaktura från leverantör som avser 2 debitfakturor och det saknas 1 krona på krediten. Jag har kvittat 1:a debit så det är den 2:a debit där det står 1 krona kvar i skuld. Tänkte att jag skulle ta bort 1 krona på öresavrundning men hur gör jag det?? Har ingen lust att kontakta leverantören för 1 krona.
8 SVAR 8
sivlai
MEDLEM

Jag skulle göra så här, men det kanske finns enklare sätt; gå in i företagsinställningar och markera att du vill bokföra bokföringsordrar manuellt, markera sedan fordran på leverantören som betald, jag antar att den är bokad D 2440? Då blir det D 3740, K 2440, du kan ändra kontot på bokföringsordern till 3740.
Kom ihåg att ändra tillbaka till automatisk bokföring av bokföringsordrar sen i företagsinställningar.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Gick in på företagsinställningar men kan inte hitta något där jag kan markera att jag vill bokföra bokföringsordrar manuellt, använder eEkonomi.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Har du automatisk bokföring av betalningar? Om inte så är det ju bara att klicka på "Ny bokföringshändelse" och lägga kronan på 3740.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Har inte automatisk bokföring. Ny bokföringshändelse? Var gör jag det? Ny bankhändelse vet jag. Hur gör jag för att få bort denna krona på denna faktura?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Antar att du använder eEkonomi. När du har bokfört de inbetalade beloppen så är det 1:- kvar att bokföra. Det står på sidan. Där det brukar vara en knapp nederst "Bokför" finns nu en knapp med texten "Ny bokföringshändelse". Den knappen finns alltid så länge det är ett belopp kvar att bokföra.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det finns ingen knapp för "ny bokföringshändelse" som jag ser när jag öppnar upp leverantörsfakturan som det är 1 krona kvar på. När jag kollar listan på leverantörsfakturor så står det 1 krona som obetalt belopp men när jag öppnar den så står diff 0:-.  
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej Eva!

Om jag förstår dig rätt så ligger det alltså en debetfaktura under Inköp - Leverantörsfakturor - Obetalda leverantörsfakturor på 1kr och släpar?

Du skulle kunna göra som så att du gå till Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter. Bocka i Använder manuell betalning av fakturor. Spara.

Gå till Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation. Plocka upp 2440 och då kommer du se en kolumn som heter Faktura. Där plockar du upp fakturan på 1kr. Kontera sedan mot 3740 som du nämnde tidigare. Bokför så är den ur världen! 🙂

Ha det fint!

Moa
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det funkade :)). Nu kan jag släppa kronan. Tack för hjälpen.