Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

JimmySchiöld
MEDLEM

Kundfaktura med belopp 0 kr - Visma eEkonomi Smart

Hej, 

 

Använder Visma eEkonomi Smart, har en advokatbyrå som är AB. 

 

Vi advokater använder oss ofta av a contofakturering, som sen ska avräknas i en slutfaktura till klienten.

 

Det innebär att ibland blir beloppet på slutfakturan 0 kr, när a contofakturor har räknats av.

 

Men det går inte att skapa en kundfaktura med 0 kr i mitt Visma eEkonomi.

 

Hur kommer man förbi detta?

 

Tack på förhand,

 

Jimmy Schiöld

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det går inte att komma runt är jag rädd. Systemet är programmerat att en faktura måste ha ett belopp som är större än 0. Alterantivet är att skapa en faktura på totalbeloppet och sedan kreditfakturor som man drar av från totalfakturan. Då kan man få totalen att bli noll dvs om du har en fakura på 5 000 kr och två kreditfakturor på - 2500 kr för att ta ett exempel.

/Joachim

Hej, 

 

Tack för svar. Men byrån har klienter som måste ta emot slutfaktura (med 0 kr) via Kivra. Måsta man skicka en debet- och en kreditfaktura då? Blir ju väldigt förvirrande för klient. 

 

Är ju vanligt att stora företag skickar faktura med 0 kr, för att redovisa vad som dragits och återbetalats etc. Eller om något har betalats med autogiro redan etc. 

Hej @JimmySchiöld 

 

Jag förstår att behovet finns men som Joachim skriver högre upp i tråden så finns ingen hantering för detta i programmet idag. 

 

Lämna gärna ett förbättringsförslag direkt till våra utvecklare av Visma eEkonomi via Feedback och förslag som du hittar längst ner till vänster i ditt program. 

 

Ha en fin dag

/Tinna