Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MJKustom
MEDLEM

Kvitto Swish

Hej!

Jag driver en liten verksamhet och använder mig ofta av swish som betalning.
Jag har inga problem med själv verifikaten till bokföring däremot en fundering.

99% av gångerna vill kunden inte ha ett kvitto, men man skall ju enligt lag erbjuda kvitto.
Som det är nu så bokför jag och skapar kvitto/verifikat samma kväll eller senast dagen efter. 

Frågan är då, om jag säljer något via swish och sedan vill kunden ha ett kvitto, hur kan jag göra enligt alla lagar och regler när man står där på plats med kunden långt bort ifrån min dator för att kunna skapa ett i visma. 
Själva bekräftelsen på att kunden betalat är ju som alla vet inte ett fullgott kvitto/verifikat.
Hur gör ni? skickar ni kvitto i efterhand? om kunden kräver kvitto på plats, hur gör jag? 

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-07-18

7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vi ska sälja från en obemannad kiosk med betalning via Swish. Daglig omsättning blir förhoppningsvis 100-300 kr i 3-10 betalningar. En enda produkt. Jag tänker på följande upplägg för att gör allting så enkelt som möjligt:

  • Det ska stå att om kunden önskar få ett kvitto så ska hen säga till i Swish meddelandet.
  • En separat bankkonto för Swish
  • Vid periodens  slut flyttas pengar över från Swishkontot till företagskontot och kvitton skickas till kunderna som ville få.
  • Inbetalning till företagskontot bokförs mot försäljningskontot och moms (en gemensam verifikation för periodens köp)

Så två frågor:

1. Är det här en rimlig/korrekt upplägg. Något som saknas?

2. Jag förstår att perioden egentligen borde vara en dag därför att swish likställs med kontanter. Men jag tycker att i den här situationen en vecka är rimlig. Det är små summor, alla betalningar till bankkontot gäller köp av samma produkt och man har ändå uppgifter på allting via Swish.  Vad tycker ni? Ligger det här i linje med vad andra gör eller skulle göra?   

 

Tack för hjälpen, 

Chris

Hejsan! 

 

Jag var inne på Bokföringsnämndens hemsida och hittade lite information om hur man ska tänka när man har swish med eller utan kassaregister. 

Läs gärna deras frågor och svar på sidan Swishbetalningar. Det är inte alltid svart på vitt, men i detta fallet så hittar jag inget specifikt om att man kan vänta med bokföringen om det är mindre summor.

MJKustom
MEDLEM

Jag skall tillägga att jag inte har kassaregister då jag inte kommer upp i den summan som gör att det blir krav på kassaregister. 

Hej! 

Känner att du kanske helst ville ha respons från kunder som är i samma sits som du men tänkte att jag ändå vill dela med med mig av vad jag läst gällande swish och kvitton.

 

Om ditt företag inte har ett kassaregister som registrerar betalningen så behöver du själv skapa ett godkänt kvitto och ge din kund. Bekräftelsen som kunden får i Swishappen är, som du säkert redan vet, inte ett kvitto utan endast en bekräftelse på att pengarna har förts över.

 

Om ingen annan kommer med något smart förslag hur du ska hantera detta så funkar alltid det gamla hederliga kvittoblocket även om det inte är speciellt digitalt 🙂 Vad ett kvitto ska innehålla kan du läsa mer om hos Konsumentverket och i deras artikel Erbjud kvitto.

 

Andra användare som vill dela med sig av sitt arbetssätt får mer än gärna flika in i tråden. 

Trevlig helg! /Tinna

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

 

en bekant till mig tipsade mig om en gratis app som heter "izettle go" som du kan använda på plats för att skapa kvittot istället för kvittoblock. Kunden får sedan ett sms som innehåller en länk till kvittot eller ett mail med kvittot. Eftersom den betalar via swish så har du ju kundens telefonnummer alternativ frågar du efter mailadressen. (Han använder appen bara för att skapa kvittot men om man vill så går det ju att koppla upp tex en kortläsare också)

Tack för svar!

Hittade även en ganska enkel funktion i eekonomi appen där man kan skapa betalningsbekräftelser under "ny kundfaktura".
Jag är nöjd med svaren!

Gud vad bra med iZettle-appen, den har ju jag!!