Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Lås period

Hej! Jag har fått en avisering från Visma där det står följande:

Enligt bokföringslagen ska bokföringen snart låsas till och med 2015-03-31. Sista dag att låsa perioden är 2015-05-20. 

Hur låser jag då denna period? 

Mvh

Anton.
10 SVAR 10
KenArd
CHAMPION

Hej Anton,
Inställningar/Företagsinställningar/Bokföringsuppgifter
Här kan du klicka på ? högst upp i toppen och välja "hjälp om aktuell sida" då får du lite mer förklaringar under rubriken "Fliken bokföringsuppgifter"

MVH

Kenneth
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har tryckt på hjälpen men det har inte gett mig så mycket att gå på. Var gärna mer specifik då min bokföring måste låsas imorgon den 20. Det finns ingen knapp på Inställningar/Företagsinställningar/Bokföringsuppgifter där man kan låsa sin bokföring.

Mvh

Anton.  
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hejsan! 

Det är under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter som du i rutan Bokföring låst t.o.m låser din period. Kika gärna in i forumtråden Supporten tipsar: Låsning av bokföring - eEkonomi för att få mer information
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det fungerar fortfarande inte? Vad ska jag fylla i på Bokföring låst t.o.m?
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Ska du låsa mars månad så ska du välja Mars 2015 i rutan Bokföring låst t.o.m.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Såhär står det i avisering som dyker upp varje gång jag loggar in:


Enligt bokföringslagen ska bokföringen snart låsas till och med 2015-03-31. Sista dag att låsa perioden är 2015-05-20. 
Lås period 

Är det Mars eller Maj som jag ska låsa?

När jag sedan försöker låsa så dyker det upp en ytterligare ruta där det står:

Du kan inte välja perioden för det finns ej bokförda bankhändelser i bankavstämningen.

Dessa ej bokförda bankhändelser kan jag inte hitta någonstans? Jag har en gammal kundfaktura som jag inte kan bokföra korrekt, denna kundfaktura är från 2015-03-16 kan det vara den som är problemet?

Mvh

Anton.
KenArd
CHAMPION

Hej Anton,
Som det står, till och med 2015-03-31 = mars.
Förmodligen din faktura som spökar om den ligger i den perioden.

Kenneth
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej då förstår jag. 

Jag har försökt bokföra den fakturan många gånger. 

Den är nämligen redan inbetald men någonting i matchningen måste ha gått fel till så nu går det inte heller att ta bort. 

När jag trycker på åtgärder så kommer endast kvitta upp.

När jag trycker på kvitta så kommer det upp en ruta med fakturanr. När jag trycker på denna så står det att inga poster hittades. 


Hur kan jag få bort denna faktura?

Mvh  

Anton. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

svara gärna 🙂
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej Anton! 

Meddelandet "Du kan inte välja perioden för det finns ej bokförda bankhändelser i bankavstämningen." Har inget med din obetalda faktura att göra. Om du går in under Kassa- och bankhändelser och gå på fliken Ej bokförda bankhändelser borde du ha någon bankhändelse i den perioden som du försöker låsa. När bankhändelserna ligger under Ej bokförda bankhändelser innebär det att bankhändelsen inte är matchad, du bör därför kontrollera varför händelsen inte är matchad. 

Gällande fakturan som är obetald bör du kontrollera vad du har matchat inbetalningen mot istället för fakturan.