Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

eriklundin
MEDLEM

Leverantörsbetalningar till Swedbank betalas en vardag dag för sent

Hej,

 

när jag skickar en faktura för betalning till banken så används fakturans "förfallodatum" som "betaldatum" i filen till banken. Borde det inte vara någon dag tidigare egentligen så att pengarna säkert hinner nå mottagaren på förfallodagen? 

 

Dessutom finns ett problem i Swedbank där dom betalar en vardag efter betaldatumet i betalningsuppdraget. Jag har frågat Swedbank vad det beror på och väntar på svar. Jag vill höra om någon annan haft samma problem med Swedbank eller någon annan bank?

7 SVAR 7
AnnicaL
CHAMPION

När betalningsuppdraget skickas till banken på det sättet kommer betalningen fram samma dag pengarna dras från ditt konto så de ska komma fram på förfallodagen utan problem. 

När det gäller din andra fråga undrar jag om det är så att förfallodagen är på en helgdag och betalningen sker på måndagen? Det är ju endast på bankdagar= vardagar som betalningar kan göras. Är det detta du menar? 

 

eriklundin
MEDLEM

Hej, ja jag håller med. Pengarna kommer alltid fram samma dag som de dras. 

men gällande den andra frågan. Nej, om betaldatum i filen är en fredag så betalas den på måndagen. Är betaldatum en måndag så betalas den på tisdagen. Som sagt jag har frågat Swedbank varför det är så. 

AnnicaL
CHAMPION

Och det är inte så att du kör över en fil sent på dagen för betalning nästa dag? Dvs efter stopptiden? I det fallet går det ju en dag extra. 

eriklundin
MEDLEM

Nej. Samma beteende även om filen skickas flera veckor innan. 

AnnicaL
CHAMPION

Intressant - det har jag aldrig råkat ut för och jag har Swedbank för flera av mina kunder. Spännande om du får nåt svar på varför.

eriklundin
MEDLEM

Hej, jag har nu stämt av med Swedbank och Bankgirot. Jag har inte tittat ordentligt - ber om ursäkt för det. Betalningar sker rätt dag om betalningsuppdraget godkänns  innan kl 19 dagen innan betaldatum och om betaldatum inte är på en helg. Om betaldatum (= förfallodatum) är på en helg sker betalningen första vardagen efter förfallodagen. Det gör att dessa betalningar kommer komma försent som jag förstår det.

AnnicaL
CHAMPION

Att en faktura som förfaller på en helgdag betalas första bankdagen efter är helt i sin ordning eftersom det inte är möjligt att utföra en bankbetalning på en helgdag - om du vill att den ska betalas i förtid får du själv ange fredagen som förfallodag.