Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

sdahlbom
MEDLEM

Lösa in presentkort sålda förra året

Jag har enskild firma, använder kontantmetoden och har bokfört presentkort på konto 2420. Där moms registreras när presentkortet löses in.

Vid årsslutet kom det upp en notis att momsen registreras automatiskt för alla ej inlösta presentkort, pga kontantmetoden. Om jag förstod det rätt? (visma eekonomi smart)

Hur ska jag då bokföra de presentkort som kommer in i år men är sålda 2020? För att inte behöva betala dubbel moms på dessa.

/Sara

5 SVAR 5
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

Det känns inte rätt att redovisa momsen på sålda presentkort innan de är nyttjade oavsett om du har kontantmetoden eller inte. Om man säljer specifika vouchers/presentkort för bestämda produkter så är principen att de momsas i samband med försäljning, men om kunden kan välja fritt ur ditt sortiment så momsas presentkortet i samband med att det nyttjas.

 

Om tiden för presentkortet löper ut och inte har nyttjas så är det en intäkt som inte ska momsas eftersom du inte har gjort någon motprestation (levererat något). 

Så var det i alla fall tidigare, kan detta ha ändrats?

 

//Carina

 

 

Nä precis, jag bokför momsen när de löses in, inte vid försäljning.

Jag undrar om jag förstod det rätt att momsen registrerats automatiskt vid årsslutet just i Visma eekonomi.

Det hoppas jag verkligen att den inte görs. Känns som att det blir helt fel.

Bäst du kollar med supporten och om det ligger någon automatik så bör du kunna stoppa den.

Hej Sara,

 

När du använder Visma eEkonomi och bokför enligt kontantmetoden så kommer programmet att vid årets slut boka upp dina obetalda kundfakturor som en kundfordran och dina leverantörsfakturor som en leverantörsskuld. Detta kommer att ske när du skapar årets sista momsredovisning och du kan läsa mer om denna funktion här Supporten tipsar: Hantera kontantmetoden (bokslutsmetoden) vid årsskiftet – eEkonomi. Jag funderade på om det var denna notis du menar att du fått när du gör din årsavstämning eller när kom denna notis angående presentkorten?

 

Jag tänker att vi får ta detta från början och jag funderar lite på hur du rent praktiskt har lagt upp detta i programmet. Hur bokförde du försäljningen av presentkortet? Har du skapat en manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer eller har du lagt upp fakturor? Återkom gärna och berätta vilken funktion du använde. 

Bokade du endast 19xx debet mot 2420 kredit när du sålde presentkortet?  

/Tinna

Hej!

Ja det är mycket möjligt att det var den notisen .

Jag bokför sålda presentkort på 1930 debet och 2420 kredit. Inlösta presentkort på 2420 debet och 3041 + 2611 kredit. Manuell verifikation! Kollar jag kontoanalysen så ser det ut att stämma.