Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

johanna_n
MEDLEM

Manuell verifikation med OSS-inställningar?

Hej,

Har en webshop och började från 1 juli sälja enligt reglerna för OSS. Jag bokför varje order manuellt. 
Hur ska jag bokföra försäljning med olika momssatser i Visma eEkonomi Smart? 
Jag har sett informationen för hur man skapar en faktura men OSS-inställningar, men det skulle bli extremt omständigt för mig att skapa en faktura för varje försäljning som skett i webshopen. 
Finns det bokföringskonton/inställningar jag kan göra - så att det även hamnar på programmets OSS-rapport och blir enkelt att rapportera till Skatteverket?

13 SVAR 13
Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER

Hej Johanna_n! 

 

Om jag förstått situationen rätt skulle du vilja undvika att behöva skapa en manuell OSS faktura för varje försäljning du gör i din webshop. För att lösa detta tänker jag att du istället kan skapa manuella verifikationer i programmet.

 

Det viktiga när du gör manuella verifikationer är att du tänker på att välja upp rätt momskod på ditt intäktskonto samt momskonto, så att det motsvarar respektive lands procentsats. När du väljer att göra på det här viset och skapa manuella verifikationer ska det även dyka upp på din OSS rapport och därmed vara enkelt och smidigt att rapportera till Skatteverket.

 

Om jag missförstått något eller om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig här igen. 

 

/Agnes 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂

Hej
Tack för svar.

Jo precis, att göra verifikationer med rätt momskod är vad jag måste göra. Men då förstår jag svaret som att det inte kommer finnas någon funktionalitet för detta, utan jag ska själv lägga upp ett bokföringskonto + en momskod för varje land (varje procentsats)?
Var lägger jag då upp momskoder någonstans? När jag är inne i kontoplanen och vill lägga upp ett nytt konto kan jag endast välja mellan en lista på momskoder som redan finns. Just nu säljer jag till Tyskland och behöver en momskod med 19% moms (men kommer sälja till fler europeiska länder med andra momssatser inom kort).

Hej!

 

Precis som du säger så går det i dagsläget tyvärr inte att lägga in momskoderna på kontot i kontoplanen i programmet. Momskoden måste alltså väljas upp på rätt konto varje gång du skapar en verifikation. 

 

Om du inte ser momskoderna när du är inne i din verifikation kan det bero på att du inte har bockat i rutan Tillämpa regler för One Stop Shop (OSS). Det gör du under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter - och bockar sedan i rutan Tillämpa regler för One Stop Shop (OSS)

 

När du bockat i den rutan bör du kunna se alla olika länders momskoder och procentsatser där du väljer upp din momskod i din verifikation. 

 

Hoppas detta hjälpte dig. Återkom igen om något är oklart 🙂 

 

/Agnes 

 

 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂

Tack så mycket, nu hittar jag det!

Härligt att det löste sig och inga problem.

 

Ha en fortsatt fin vecka!

 

/Agnes 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂

Hej,

1.jag gjorde en sådan här verifikation i början av månaden, då blev det rätt, tror jag.
(Intäktskonto 3110, momskod 19 + Momskonto 2670 + momskod 19. Dock kom det inte med i OSS-rapporten?

2. Idag när jag ska göra exakt likadant som ovan och välja momskoden inne i verifikationen så kommer det bara upp de vanliga igen, jag ser inte de olika eu ländernas momskoder. har ni ändrat något? 

Hej Johanna_n!

 

Fråga 1:

Jag misstänker att du inte har kopplat ihop rätt OSS-momskod direkt på kontot på din verifikation. När du arbetar med OSS genom manuella verifikationer så finns det specifika OSS-momskoder som du bara kan lägga in och se när du skapar manuella verifikationer i Bokföring - Verifikationer. Det är de koderna som styr om verifikationen kommer med på OSS-rapporten.

 

Nedan kan du se hur det ska se ut när du skapar verifikation och ska lägga in momskod för OSS:

 

 


Fråga 2:

När jag har provat att återskapa detta under Bokföring - Verifikationer och skapar en verifikation så får jag upp momskoderna för OSS.

Jag skulle därför vilja be dig att bifoga en skärmdump på vart i programmet du är när du inte får upp momskoderna för OSS.

Återkom gärna med en skärmdump så kikar vi vidare på det.

 

Önskar dig en trevlig dag sålänge!

/Tinne

Hej.

på nr 2. Jag får inte längre upp alla momskoder. På den förra verifikationen jag skapade, så hade jag 102st att välja mellan, precis som du på din skärmdump. Nu har jag bara 46st och ingen av OSS koderna finns med där. 

 

Skärmavbild 2021-10-26 kl. 09.59.48.png

På nr 1, så här ser min verifikation ut:

Skärmavbild 2021-10-26 kl. 10.01.44.png

 

När jag försöker göra en OSS rapport för momsperiod okt-dec så ser den ut så här:

Skärmavbild 2021-10-26 kl. 10.03.16.png

Hej igen Johanna_n och tack för att du återkopplade så snabbt!

 

Jag skulle vilja att vi kikar på det här tillsammans med dig i ditt program för att kunna hjälpa dig på bästa sätt. Jag skulle därför vilja att vi tar det här ärendet till supporten istället. Har du möjlighet så får du gärna kontakta supporten så att de kan koppla upp sig med dig och se varför du inte får upp momskoderna som du ska.

 

Du får väldigt gärna återkomma här i tråden om hur det gick, då detta nog kan vara till god hjälp för våra andra användare också!

Lycka till!

/Tinne

Hej Johanna, 

Vi ber om ursäkt då det har blivit ett missförstånd kring OSS hanteringen av manuella verifikationer. När vi har grävt vidare i hur funktionen fungerar har vi sett att OSS rapporten i dagsläget endast utgår från kundfakturorna som är skapade under försäljningsfliken. Rapporten hämtar information från kund (land och landskod) och artikel (artikelkonteringen varor eller tjänster) och därmed måste det finnas en kundfaktura i grunden. Vi kommer se över om detta går att förändra så att vi i framtiden stödjer manuella verifikationer. 

Som vi nämnde i ditt ärende så kan du utifrån ditt arbetssätt och att det är försäljning från webshoppen kunna skapa upp en särskild OSS-artikel och använda denna på alla fakturor, bara ändra till korrekt belopp direkt på fakturan. Du behöver även skapa en kund för varje land för att det ska bli rätt moms och rätt momskoder på fakturan. 

 

Jag hoppas detta kan underlätta något för dig i din OSS-rapportering. Om du har några frågor eller funderingar kring detta är du varmt välkommen att återkomma i tråden. 

 

Önskar dig en fin torsdag!

 

/Agnes 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂
EvaHolm
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Hej @Agnes Ohrling 

Hur menar du att det har blivit ett missförstånd kring OSS hanteringen av manuella verifikationer?
När tråden skapades och frågan ställdes så fungerade eEkonomi så att den även plockade med korrekt bokfört försäljning i manuella verifikationer på OSS-rapporten. Det var inga konstigheter.
OSS-rapporten baserades då både på uppgifterna från kundfakturor, som du beskriver ovan, och på uppgifter från de olika momskoderna i manuella verifikat och OSS-rapporten för perioden 210701-210930 tog med all försäljning.

Missförståndet har nog uppstått i och med att Visma uppdaterade, förändrade hanteringen och tog bort möjligheten att hantera OSS-försäljning med manuella verifikationer.
I och med den förändringen är det också omöjligt för kunder med kontantmetoden att hantera OSS-försäljningen i eEkonomi på annat sätt än helt manuellt eftersom dessa kunder inte kan använda sig av den enda möjlighet som programmet erbjuder idag.

Hej @EvaHolm !

 

OSS-rapporten baseras i dagsläget bara på uppgifter från kundfakturor som är skapade under försäljningsfliken och kan inte plocka upp manuella verifikationer. Missförståndet uppstod i att vi trodde att OSS-rapporten även kunde plocka upp manuella verifikationer, men så är inte fallet.

 

Hanteringen av OSS-rapporter har inte förändrats sen forumtråden skapades, manuella verifikationer har tidigare inte kunnat plockas upp på rapporten. Vi ber därför om ursäkt då vi tidigare trodde att även de manuella verifikationerna också kom med i rapporten. 

 

Vi har fått in önskemål om att möjliggöra manuell hantering till OSS-rapporten som vi just nu undersöker närmare, så vi återkommer till er när vi har mer information att dela med oss av angående detta. 

 

Har du några fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att återkomma här i tråden. 

 

Önskar dig en fin helg!

 

/Agnes 

 

 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂