Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

IFK Ås
MEDLEM

Markera faktura som betald

Jag har skapat en kundfaktura i eEkonomi och efter betalning bokfört denna manuellt.

Det betyder att fakturan ligger kvar som obetald. 

Jag vet att detta inte är korrekt men jag är ny i systemet och jobbar med ekonomi i en ideell förening.

 

Hur kan jag markera denna som betald utan att skapa en ny bokföringspost?

När man jobbar med kontantmetoden är är det lite frustrerande med hur konteringen sker i eEkonomi.

Jag ju van från VISMA Förening att jag kan välja kontering när jag bokför betalningen. Kan man göra detta även i eEkonomi.

 

7 SVAR 7
AnnicaL
CHAMPION

Du kan inte lösa detta utan att skapa nya bokföringsposter. Först behöver du vända det du gjort genom en korrigeringsverifikation. Därefter skapa betalningen, antingen via Bankhändelser eller direkt från fakturan. Så det blir 2 nya verifikationer. 

Programmen hanterar kontering olika så du behöver lägga upp artiklar i eEkonomi och knyta konteringen till artikeln för att få det rätt. När fakturan skapas (vid kontantmetoden) sker ingen bokföring utan det är först när betalningen görs som det blir en verifikation, men hur konteringen görs styrs alltså av artikeln du använt när fakturan skapades. 

Tack för beskrivningen. Det skiljer sig lite från hur jag gjorde tidigare i VISMA Förening.'

Så konteringen måste ske när kundfakturor skapas och när leverantörsfakturor registreras?

Finns det ingen möjlighet att ändra konteringen efteråt?

Ebba Arvén
COMMUNITY MANAGER

Hej! 

Jag flikar in lite här i tråden också. Ja det stämmer! Det skapas ingen verifikation när du skapar din faktura eftersom du har kontantmetoden. Själva konteringen förbereds i bakgrunden och först när du väljer att registrera fakturan som betald så bokförs den och verifikationen skapas upp. Det går alltså inte att ändra konteringen efteråt precis som du säger. Däremot kan du alltid välja att ångra/ kreditera fakturan i efterhand om du upptäcker att konteringen blivit fel. 

Känns något klurigt så bara säg till så förklarar jag gärna igen. Annars får jag önska dig en härlig torsdag! 

Hej igen, 

Jag har några få artiklar liggande i systemet som importerades från VISMA förening.

Det är några sponsorintäkter  och andra avgifter. När jag försöker ändra eller lägga till en artikelkontering får jag inte upp de konton som är aktiva i den vanliga kontoplanen. Kan nån beskriva kortfattat hur artikelkonteringen borde "hänga ihop" med kontoplanen?

 

Hej @IFK Ås!

 

Om ett visst konto inte visas i menyn kan du gå till Inställningar - Kontoplan och kontrollera så att kontot har en momskod. Det är det som styr om kontot kommer visas när du gör upp en ny artikelkontering. Kolla gärna hur det ser ut på de kontona som inte dyker upp, och återkom till oss på forumet eller kontakta vår support som kan koppla upp sig mot din skärm för att se dina inställningar. 

 

Ha en fortsatt fin dag!

// Anton

Men om jag registrerar kundfakturan som betald, blir den dubbelbokförd om jag matchar mot bankhändelse som jag importerat från banken? Om så, hur rättar jag detta?

Hejsan @Bengan52!

 

Om du har registrerat en inbetalning direkt på fakturan så kan du inte matcha en bankkhändelse mot fakturan då den redan är betald.  Alltså nej den blir inte dubbelbokförd. 

 

Om du vill ångra inbetalningen och istället matcha med bankhändelsen som du importerade från banken, så går du till Kassa- och bankhändelser och sedan fliken Periodens bankhändelser. Leta upp händelsen som skapades när du registrerade inbetalningen och sedan ångra matchning. Därefter kan du matcha den importerade bankhändelsen mot fakturan.

 

Ha det fint! 

// Anton