Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mia___27
MEDLEM

Matcha betald utländsk faktura mot bankhändelsen funkar inte när jag ändrat datum

Fakturan är betald enligt banken men markeringen under fakturan säger "Betalning till banken misslyckades 2022-01-31 "CUST - Cancellation requested by the Debtor ; Response details: Cancellation requested by the debtor" Detta för att jag upptäckte att fakturan fått fel datum och skulle betalas tidigare än jag lagt in i systemet.

Försökte först ändra datum i programmet, men får no-no att det behövs göras via banken. Jag ändrar där och sen i Visma vilket funkar, men nu när jag behöver matcha dessa fakturor mot varandra så går det inte trots att den är betald och också avbockad eftersom jag inte får den som att kunna boka mot. Visma vill använda kassa bank men där är ju händelsen inte gjord alls.

Hur gör jag?

4 SVAR 4
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Mia,

För att kunna matcha en bankhändelse mot en utländsk faktura så behöver du gå in på Kassa och bankhändelser - klicka på raden och på Ändra bankhändelse - därefter bockar du i att det gäller en Utlandsbetalning och fyller i alla nödvändiga uppgifter så som beloppet i valutan och vilken valuta det gäller.


Sedan blir jag lite fundersam på det som du skriver i sista raden "Visma vill använda kassa/bank men att händelsen inte är gjord där alls". Vad menar du med det? Har du en bankkoppling så bör händelsen ha kommit in och ska matchas mot fakturan om den är betald på banken. 

Återkom gärna om jag har missförstått din fråga. /Tinna

Har matchat utländska fakturor förut, dvs inte haft detta problem alls. Detta uppstod då jag ändrade datum på banken, då jag hade fyllt i fel. Nu finns både betalningen som gjord och i sek men går alltså inte att matcha mot varann.

Hej Mia,

Gör så att du tar kontakt med mina kollegor på supporten så kan ni kika på detta tillsammans och så får vi hjälpa dig i den kanalen iställelt.

Välkommen att höra av dig /Tinna

Tack då gör jag så!