Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Eric Johansson
UTFORSKARE

Matcha betalningar mot fakturor i andra valutor

Hej.

Det vore bra med möjlighet att matcha betalning mot fakturor i t ex euro mot leverantörsfakturan direkt från kassa & bank-vyn istället för att gå in i levfakturaregistret och manuellt ange summor.

Det vore också bra att kunna knyta en bankkostnadspost direkt mot samma faktura - även om den kommer på en egen rad som från t ex Swedbank.

 

MVH,

Eric Johansson

CeriQ AB

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Om du klickar på Ändra bankhändelse och anger belopp i valuta och valutakoden kan du matcha den mot en bokförd leverantörsfaktura. Avgiften däremot finns det ingen annan lösning på än att bokföra separat men visst vore det bra att kunna föra ihop den med fakturan. 

Bra start! Men om man kunde knyta den till fakturan direkt där så kunde man ju hämta motvärdet automatiskt. Nu får jag plocka upp fakturan för att hitta originalsumman i euro och skriva in själv.

 

MVH,

Eric Johansson

CeriQ AB

Kan väl bara sticka in att det fungerar automatiskt med bankkoppling till Handelsbanken:

Detta är en verifikation på en faktura i Euro som bokfördes automatiskt mot valutakontot :

 

Konto Momskod Debet Kredit
2440 - Leverantörsskulder 12 571,19 
1980 - Valutakonton  12 440,07
3960 - Valutakursvinster på fordringar och skulder av rörelsekaraktär  131,12
1980 - Valutakonton  149,03
6570 - Bankkostnader 149,03 

Jag kör än så länge inklistrat kontoutdrag. Bankkopplingen är på väg. Hoppas det blir något liknande mot Swedbank.