Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Matcha inbetalningar från bankintegration

Hej, har ett företag där tjänster säljs dagligen, vi är kontantlösa så alla inbetalningar sker vi bankkort. Har en aktiv bankkoppling där jag varje dag kan följa insättningarna, dessutom tar jag varje dag ut en z rapport som visar vad som sålts under dagen.

 

Nu till min fråga, jag tror att jag har bokfört fel, jag matchade helt enkelt inbetalningarna mot 

 

  • Kredit  - 1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto
  • Debet - 3041 - Försäljn tjänst 25% sv

 

Det jag även gjort är att notera på Z rapporten vilket verifikationsnummer den har tagits emot på.

 

Är detta rätt sätt, jag har ju egentligen aldrig in något på 1910 - Kassa utan alla inbetalningar kommer in på 1930.

 

Borde jag göra något annat, läser att det skal bokföras som dagskassa borde jag då skapa ett bokföringsförslag enligt:

 

Debet 1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto

Debet 1580 - Fordringar för kontokort och kuponger

Kredit 3041 - Försäljn tjänst 25% sv

 

och sedan matcha bankhändelsen som inkomsttyp Fordringar för kontokort?

 

Eller räcker det med det jag gjorde tidigare?

 

 

 

4 SVAR 4
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej!
Mitt förslag rent bokföringsmässigt är att du kan bokföra din z-rapport med en manuell verifikation:

1580 debet
3041 kredit
2611 kredit

Vad gäller bankhändelsen sedan där pengarna har kommit in så kan du matcha händelsen mot Övrig insättning - Egen kontering 

1930 debet
1580 kredit

 

Kika gärna i tråden Integration med Zettle och bank som förklarar flödet på ett bra sätt även om det inte är exakt samma sak som du ska göra. 

 

Ha en fin kväll! 

Tinna

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack det låter bra, tänkte skapa upp en Bokföringsförslag gjorde det under Inställningar - Bokföringsförslag och sparade som aktiv men den dyker inte upp när jag försöker välja den under bokföring - Ny verifikation, har jag missat någon inställning?

Hej!

Är det bokföringsförslaget som jag gav dig gällande z-rapporten som du inte får att fungera så vill jag be dig att gå in under Inställningar - Bokföringsförslag - Leta upp ditt bokföringsförslag i listan och kontrollera så att det under Användningsområde står manuell verifkation. Står det inte manuell verifikation här så behöver du klicka du på knappen Redigera och byta användningsområde. 

 

Kan man däremot inte välja upp ett bokföringsförslag under Kassa- och Bankhändelser så beror det på att ett 19xx-konto måste ingå i konteringen. 

 

Hojta på mig om jag har missförstått din fråga eller om du behöver ytterligare hjälp så hjälper jag dig gärna. 

 

/Tinna

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack det blev ju väldigt mycket enklare 🙂