Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Patrick B
MEDLEM

Matcha inköp och försäljningar

Hej, är ny på det här. Men när jag gör en verifiering på ett inköp/försäljning och ska matcha det med det som kommit in/ut så går inte det. Försöker skriva i verifieringsnumret jag fått men det går inte.

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 24-09-18

5 SVAR 5
Anton Ingvarsson
MODERATOR

Hej @Patrick B!

Varmt välkommen till vårt forum! 

Får du upp något felmeddelande eller vad är det som inte fungerar? Om du har fått en inbetalning för en kundfaktura exempelvis och bankhändelsen inte kan hitta en överensstämmande bokföringshändelse så behöver du matcha den själv. Det gör du genom att klicka på Matcha sedan väljer du bokföringshändelsen Inbetalning från kundfaktura och väljer vilken faktura betalningen avser. Om det istället är en betalning av leverantörsfaktura så väljer du bokföringshändelsen som heter Betalning av leverantörsfaktura.

Om det inte fungerar för dig så bara hör av dig till oss i forumet eller till vår support så hjälper vi dig vidare!

// Anton

Hej Anton, jag köper och säljer till 95% av privatpersoner. På Tradera/Blocket/Facebook.

så inbetalningarna som kommer in på Visma är från Swishar/Tradera/Blocket.

Men har fått för mig att jag först måste verifiera varje försäljning/inköp som en dubbelbokföring och sen matcha insättningen med verifieringen? Men det är då problemet uppstår. 

Hej @Patrick B 

Tack för att du hör av dig till oss. 

Kika på vårt användartips Ta betalt med Swish där vi beskriver exakt hur du ska gå tillväga och vilka inställningar du ska göra i programmet. Har du sedan några ytterligare frågor eller tankar så bara hör av dig så hjälper vi dig gärna. 

Ha det fint

//Tinna 

Patrick B
MEDLEM

Hej igen, har kommit på nu hur jag gör. Men mina försäljningar är oftast från köp jag gjort från privatpersoner.

Ska jag då använda mig av 3051? Momsplikt 25% blir inte det fel då? Finns det någon annan kod som är bättre för dessa försäljningar?

Hej @Patrick B 

När du gjort inköp från privatpersoner så är det ingen moms på inköpet då privatpersoner inte har rätt att redovisa moms på sina försäljningar. 

För att se vilka försäljningskonton som som styr mot respektive momskod i VIsma eEkonomi går du in under Inställningar - Kontoplan. I sökrutan skriver du in siffran 3 så kommer du direkt till översikten för de försäljningskonton som färdiga att välja på i programmet. 

Jag rekommenderar dig också att kika i tråden Bokföring av begagnade varor VMB för det låter nästan som om det är samma typ av inköp och försäljning som du har? Om du inte använder dig av VMB reglerna så skall du lägga på moms på försäljningarna så länge det är en momspliktig försäljning, oavsett om inköpet var med eller utan moms.

Hopps detta kan hjälpa dig och att du får en fin dag

//Tinna