Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Matcha leverantörsfaktura som markerats som betald på fel datum

Hej,

Vi har en leverantörsfaktura som av olika anledningar råkade bli bokförd på fel datum: en verifikation för betalningen skapades den 27 november.

Fakturan betalades i själva verket den 30 november, och därför visas den som omatchad bankhändelse under kassa och bank (vi har aktiv bankkoppling).

Hur gör vi för att lyckas matcha denna betalning på rätt sätt? Vi har gjort en korrigeringsverifikation för den felaktiga betalningen den 27 november, men fakturan är fortfarande markerad som betald och kan därför inte kopplas till bankhändelsen under kassa och bank.

 

Tack på förhand!

Mvh, Moa Mossberg

4 SVAR 4

Hej!

 

Säkerligen har du bokfört den som betald mot kassakontot. Gå till Kassa- och bankhändelser. Välj Kassakontot och periodens händelser. Där bör du hitta den bokförda betalningen. Klicka på den och ångra matchningen. Sen kan du kryssa bort den raden.

 

Bokför sedan betalningen som vanligt på bankkontot 🙂

 

Mvh

Lovisa Ljungvall

 

Till Visma:

Detta är ett återkommande problem att kunderna tycker det är mer naturligt att bokföra betalningar direkt på fakturan. En lösning hade kunnat vara att man kunde välja att betala dem mot bankkontot där och att man då måste välja vilken bankhändelse det hör till. Ungefär på samma sätt som man gör med en inbetalning på skattekontot och väljer överföring mellan egna bankkonton.

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Problemet är att jag inte hittar var man ångrar matchningen. Jag hittar betalningen under kassakonto på periodens händelser, men det finns inget att välja på när det gäller den. Var hittar jag "Ångra matchningen"?

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag hittade nu att det inte går att ångra matchning på en händelse som man skapat en korrigeringsverifikation för... Hur gör vi då?

Åh, nej, det går inte att ångra en korrigeringsverifikation. Hur ser korrigeringsverifikationen ut? Om du har kontakt med en redovisningsbyrå som kan logga in direkt i ditt program så går det på nolltid att fixa till detta när man ser vad som gjorts. Troligtvis är det bara att matcha bankhändelsen mot ett av kontona i korrigeringsverifikationen. Men när man väl börjat göra en massa korrigeringar så är risken stor att man snurrar in sig än mer...

 

Om du vill kan du skicka företagsnamn och orgnummer till lovisa.ljungvall@revidera.se så kan jag skicka inbjudan till samarbete. Då kan jag hjälpa dig att justera detta.

 

Mvh

Lovisa

 

 

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100