Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jocke - JP Ekonomiservice
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Matcha mellan konton

Hej

Sitter och stämmer av 1930 åt en kund. 

Denna har gjort tre betalningar som överförts via bankkopplingen Handelsbanken till Visma eEkonomi. Totala summan är 54.256kr där en post avser insättning på 1630. 

Skärmavbild 2021-10-25 kl. 19.36.42.png

Hos Handelsbanken så har detta bokas som en betalning vilket även överförts till Visma eEkonomi och kassa- och bankhändelser.

Jag har importerar kontoutdrag från skatteverket där posten 52.874kr finns med. 

Vid bokning sen i 1930 i kassa- och bankhändelser så kan jag matcha de två leverantörsfakturorna men jag kan inte matcha skatteverket som överföring mellan konton. 

Hur löser jag detta? 

Skulle jag boka manuellt 1930 mot 1630 så måste jag ta bort händelsen på skattekontot. Detta känns ju inte riktigt genomtänkt. Här skulle man vilja kunna match mot annat konto och kunna skriva in summan. alt. kunna matcha kvarvarande summa på 1930 mot 1630 vilket heller inte går.

Skärmavbild 2021-10-25 kl. 19.45.23.png

 

 

// Jocke - JP Ekonomiservice
7 SVAR 7
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Jocke!

Precis som du har märkt så så går det inte (när det gäller klumpsummor) att plocka upp den omatchade bankhändelsen från skattekontot när du redan matchat två leverantörsfakturor.

Här behöver du istället göra ett Övrigt uttag - Betalning till skattekontot för det återstående beloppet som är kvar att stämma av för skatteinbetalning.

Visma eEkonomi kommer då att automatiskt att skapa en händelse på skattekontot och du får radera den importerade händelse som ligger omatchad.

 

Hoppas detta kan hjälpa dig att komma vidare och annars är du alltid välkommen att höra av dig igen. 

/Tinna

Hej

Okej får lösa det så, men detta vore ju fint om det gick att lösa med en uppdatering så man jobbar "lika" hela tiden och inte special lösningar då å då!

// Jocke - JP Ekonomiservice

@Jocke - JP Ekonomiservice 

Tips, om du ändrar i internetbanken att händelserna ska visas styckvis så blir det mycket smidigare i programmet! 😃

 

När du är inne på kontoutdraget väljer du "Inställningar för redovisning av bankgiroutbetalningar", en hyperlänk precis ovanför där kontoutdraget börjar.

 

Sedan väljer du att visa styckvis.

 

Okej, funkar de även i Handelsbanken? 

// Jocke - JP Ekonomiservice

@Jocke - JP Ekonomiservice 

 

Det funktionen är för just Handelsbanken! 😃

Den va inställt så ändå så hade det blivit en överföring till eEkonomi i en klump

// Jocke - JP Ekonomiservice

Oj då, det var skumt. Det fungerar på alla mina kunder med Handelsbankenkoppling... då kanske du ska kolla det med supporten! 😃