Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Matcha momsredovisning efter korrigering?

Jag insåg att jag hade missat att bokföra en leverantörsfaktura och eftersom den var på en månad jag redan skickat momsredovisning för så ångrade jag den momsredovisningen och gjorde en ny. Nu har jag en rad på mitt skattekonto där det har dragits pengar för min felaktiga momsredovisning, vilket då är högre än min korrigerade momsredovisning. Hur gör jag nu lämpligast för att kunna matcha den raden? Om jag väljer att göra en ny bokföringshändelse så får jag:

1630 - skattekonto Kredit 123

Blir det rätt med med följande för att balansera det?

2510 - skatteskulder Debet 123

 

3 SVAR 3
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Gustaf, 

Detta ska vi såklart kika på men jag behöver nog dubbelkolla lite information innan så allt stämmer i slutändan. Jag tolkar det som att beloppet som har dragits på skattekontot är det belopp som var på den felaktiga momsredovisningen och att det belopp på den korrekta och korrigerade momsredovisningen efter att leverantörsfakturan bokförts var mindre. 

Då har jag lite följdfrågor. 🙂

Har du skickat den korrigerade momsredovisningen till Skatteverket också? Tänker så att informationen även finns där.

De pengar som dragits för mycket, är det något Skatteverket kommer göra en insättning på eller vad kommer hända med detta saldo? 
Hann du göra en överföring från ditt företagskonto till skattekontot? Är det om så är fallet på det felaktiga beloppet eller på det belopp som blev efter korrigeringen? 

Återkom gärna med mer information så ska vi försöka hjälpa dig! 
/My 
 

 

Hej My!

 

Du har tolkat mig rätt. Jag har skickat den korrigerade momsredovisningen till Skatteverket och de beslutade igår att godta korrigeringen. Pengarna har dock inte kommit in på mitt skattekonto ännu. Vi kan nog utgå från att det kommer ske en insättning på mitt skattekonto. Beloppet för momsredovisningen har redan dragits från skattekontot och det var under förra räkenskapsåret (2019) och pengarna väntas tillbaka under detta räkenskapsåret (2020).

 

Eftersom överföringar till skattekontot egentligen bara är överföringar mellan egna konton så spelar inte den överföringen så stor roll. Dessutom överför man inte till något specifikt (moms/skatt/arbetsgivaravgifter) utan det ska bara finnas pengar på kontot när det är dags att dra beloppet.

Några detaljer: AB, fakturametoden, räkenskapsår=kalenderår.

 

/Gustaf

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

@Gustaf Thorslund 
 

Du börjar med att matcha hela det belopp som dragits mot momsredovisningen precis som vanligt och då blir det sedan 123 kr kvar att stämma av. Klicka på ny bokföringshändelse för att själv kontera upp dina 123 kr som är mellanskillnaden mellan dina båda momsrapporter. Du väljer övrigt uttag - egen kontering och kan sedan bokföra 123 kr mot 2650. När den förväntade insättningen görs så bokför du tillbaka dessa 123 kr mot samma konton med tvärtom i debet och kredit. 

 

Vi önskar dig en härlig helg!

 

/Tinna & My