Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

KickiO
MEDLEM

Matcha större klumpsumma i kassabankhändelse mot rätt leverantörsfakturor

Jag tycker ibland att det är lite klurigt att matcha rätt betalda leverantörsfakturor mot kassabankhändelse. 

Just nu har jag exempelvis två kassabankhändelser på ex 31250 kr och 6812 kr - dessa ska matchas mot 15 leverantörsfakturor med förfallodatum i trakterna av bankhändelserna. Detta inföll kring påsk då det var många röda dagar och nu får jag inte ihop rätt fakturor med rätt bankhändelse. Totalsumman på de 15 fakturorna överensstämmer med de två bankhändelserna - men jag kan ju inte sitta och räkna och prova mig fram vilka fakturor som hör till vilken händelse. Har redan suttit alldeles för länge. Kan någon snälla berätta något jag inte visste som tar mig ur detta? 

Vänliga hälsningar

Kicki 

9 SVAR 9

Hej!

Det är lite beroende på vilken bank du har. Om du har bankkoppling så brukar beloppen delas upp i eEkonomi en och en men eftersom det inte verkar göra det i ditt fall så antar jag att du inte har bankkoppling? Då borde det gå att få fram informationen på banken? Vilken bank har du?

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi AB
0522-650100

Tack för svar. Jag har bankkoppling via en fristående sparbank men som ändå har det mesta som Swedbank har. 
Att få det uppdelat en och en vore en dröm.

Hälsningar

Kicki 

Kan det vara så att du inte har uppdaterat bankkopplingen? I den nya bankkopplingen med Swedbank (och sparbankerna) så ska det vara uppdelat en och en 🤔

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi AB
0522-650100

Aha - jag har ingen uppdatering vad jag vet. Frågan är var jag hittar uppdateringen? I visma eller i internetbanken? 🤔

Hej @KickiO 

Den lilla detaljer har jag koll på 🙂 Följ tipset För dig som använder en äldre version av bankkoppling med Swedbank och Sparbankerna så hoppas jag det löser sig. 

/Tinna

Underbart! Tack Tinna! 🙏🏼

Hej igen,

Det alternativet finns inte när jag går in på inställningar - kassa/bank och klickar på kontot jag har bankkoppling till. Jag läser att om det alternativet inte finns så har jag den nyaste versionen av bankkopplingen. Då kvarstår mitt problem - att jag har en stor klumpsumma dragen med x antal betalda leverantörsfakturor och vanligtvis funkar detta men just över påsken så blev detta lite rörigt och jag får inte ihop aktuella leverantörsfakturor med rätt utbetalning. Annat tips?

Hej @KickiO 

Om man tidigare arbetat med betalningsfiler och filen från banken innehåller både betalningar från betalningsfil och från nya kopplingen, packas det inte upp. Då behöver man vänta tills filerna/klumpsumman endast innehåller betalningar från nya kopplingen. 

Men i ditt fall ser det ut som om du har haft den nya kopplingen ett tag och därför rekommenderar jag att du börjar med att slå en signal till Swedbank och se om det är något ytterligare som krävs från bankens sida. Löser det sig inte behöver du kontakta vår support så får vi skapa ett ärende och felsöka. 

Lycka till och hoppas du får ordning på det snabbt. 

/Tinna

Hej igen Lovisa,

det verkar som jag har den senaste versionen då jag inte har någon uppmaning bland inställningarna i kassa/bank om att uppdatera. Jag skulle väldigt gärna vilja komma åt möjligheten att se utbetalningarna en och en... Något annat förslag?

Hälsningar

Kicki