Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

overkligheten
UTFORSKARE

Matchning av bankkontohändelser och kvitton/leverantörsfakturor mm

Den här matchningsfunktionen är verkligen värdelös.  Synnerligen värdelös faktiskt. Varför klarar inte programmet att föreslå en leverantörsfakturabetalning mot en bankhändelse då båda är på samma belopp? Likadant med kvitton. Gör jag något fel? I min lista av matchade bankhändelser är det nästan enbart (minst nio av tio) bankhändelser som inte kopplas mot mina inlagda kvitton eller betalda fakturahändelser. Gör programmet ingen sökning på det aktuella beloppet?

3 SVAR 3

Jag tycker det brukar fungera ganska bra. Programmet känner av på datum också så det är bra om leverantörsfakturorna betalas på förfallodatum om man vill att programmet ska kunna matcha korrekt. 

 

Kvitton brukar den känna av rätt datum och belopp och kunna matcha men det händer ganska ofta att datumen inte tolkas korrekt. Ett tips kan vara att alltid fota kvittona direkt när du får dem för om datumet inte kan läsas så tror jag det hamnar på dagens datum.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Tack för du tog dig tid Lovisa. Det hjälper mig tyvärr inte så mycket. Jag vill kunna se ett/flera potentiella förslag som bara exempelvis matchar på beloppet. Nu blir det mycket scrollande hit och dit för att leta rätt på det som det gäller. Ett enkelt filter hade gjort susen. Matchningsfunktion har tyvärr en hel del övrigt att önska. Vad tycker ni på Visma?

Hej @overkligheten 

 

Det finns tre olika kriterier som Visma eEkonomi kollar på innan en bankhändelse kan matchas automatiskt. Detta när det gäller leverantörsfakturor eller kundfakturor.
1. OCR (finns inget OCR går den direkt vidare till nästa steg)
2. Belopp
3. Datum (+/- 5 dagar) 

 

Kvitton är svårare eftersom det inte finns registrerat i programmet vad kvittot består av exakt. Ponera att du skannat in ett kvitto under Inköp - Bildunderlag för en tankning du har gjort. När du då går till Kassa och Bankhändelser och klickar på matcha på bankhändelsen för kvittot så bör du få upp kvittot som förslag att matcha med eftersom beloppen och datumen stämmer överens. Alla uppgifter registrerade på kvittot hämtas också till de olika raderna, så som moms och momskonto. Däremot så måste du fortfarande välja vad det är för inköpstyp/inköpskonto, det känner inte programmet av automatiskt.
När du har en leverantörsfaktura registrerad så blir ju den största delen av konteringen redan klar när du skapar fakturan. Du väljer inköpskonto och övrig kontering redan i skapande-läge, därför kan programmet föreslå en kontering direkt under Kassa och bankhändelser eftersom det egentligen bara är 1930 - företagskontot som "fattas" vid bokföring av betalning.

 

Det är svårt att säga varför en faktura hos dig inte matchades, men du får gärna ge mig ett exempel och skriva hur beloppet på en faktura ser ut, vad den har för faktura- och förfallodatum och även exakt vad som står på bankhändelsen den borde ha matchat mot.

Ha det fint sålänge! 🙂 
/My