Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Mejl når inte fram till Visma scanner appen

Hej!

Jag vidarebefordrar mejl från en annan mejladress till min vismadoc.net - adress men de når inte fram. Hur fixar jag detta? Jag har kontrollerat med webbhosten att mejlen faktiskt skickas, så problemet är att de inte dyker upp i appen.

5 SVAR 5
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Vi har märkt att det inte alltid fungerar så bra att vidarebefordra mejl till appen Visma Scanner. Det uppstår oftast ett tomt mejl i första ändan av mejlet vilket gör att bildunderlaget inte alltid når appen som det ska. Min rekommendation är att istället spara bildunderlaget från första mejlet och skapa ett nytt mejl där du bifogar bildunderlaget igen och skickar till din vismadoc.net-adress. Om det fortfarande inte fungerar så vill jag att du kontrollerar din inställning i appen. Gå till de tre prickarna i hörnet - Inställningar och kontrollera så Skickas direkt till ekonomisystemet inte är markerad, är den markerad så går bildunderlagen direkt in till Visma eEkonomi under Inköp - Bildunderlag utan att kunna korrigeras via appen innan. 

Återstår problemet trots att gör enligt ovan så tycker jag du ska kontakta oss på supporten via telefon eller chatt, så kan vi kolla på det tillsammans den vägen.
Ha en fin helg! 🙂 
/My 
 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jaha. Ja, då försvann ju liksom hela poängen för min del. Jag kan ju lika gärna ladda ner fakturan från mejlet och sedan ladda upp den i programmet direkt, som att ladda upp fakturan igen i ett annat mejl som jag vidarebefordrar...? Poängen för mig var ju att jag redan har sett till att alla mina fakturor hamnar på en speciell adress, varifrån fakturorna sedan vidarebefordras direkt till bokföringsprogrammet utan min inblandning. (Att lämna ut min vismadoc.net - adress till mina leverantörer är inte aktuellt.)

Går detta att lösa på något annat sätt?

Ja, då är jag med dig. Är det fakturor leverantörer skickar till dig så skulle du kunna använda dig av att ta emot e-faktura i eEkonomi. Detta alternativ är smidigast, även om vidarebefordring hade gått via scanner-appen är detta en hantering jag alltid rekommenderar. 

Att ta emot e-fakturor innebär att du kan få leverantörsfakturan direkt in i systemet under Inköp - Leverantörsfakturor - Utkast. Programmet läser av belopp och moms bland annat och när du öppnar fakturan för att bokföra den behöver du bara lägga till kontering för inköpet. Via vårt skrivna hjälpavsnitt Ta emot e-fakturor kan du läsa mer om hur du aktiverar och använder dig av detta tillägg mer exakt. 

Ha en härlig helg! 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Så om jag förstår dig rätt säger du att det är Visma AutoInvoice scanningtjänst som är alternativet (e-faktura verkar inte troligt att få att fungera för mina utländska leverantörer)? Det blir i så fall en kostnad på 8 + 3 = 11 kr per pdf-faktura?

My Janhall
ANSTÄLLD

Precis!

Visma Autoinvoice scanningstjänst erbjuder både e-faktura, inskanning av utskriven faktura och inskanning av faktura som pdf. När det gäller e-faktura så behöver leverantören ha möjlighet att skicka e-fakturan från sitt ekonomiprogram så det kan jag förstå inte alltid fungerar för dina utländska leverantörer. I dessa fallen rekommenderar jag att den utländska leverantören skickar fakturan som en pdf och mejlar den till vår skanningscentral, vi i vår tur kan då göra om den till e-faktura och läsa in till ditt eEkonomi. Mejlen som leverantören använder ser du när du aktiverat tjänsten under Appar och tillval eller i dina företagsinställningar. Vill däremot förtydliga att det ena inte utesluter det andra, du måste inte välja vilken av tjänsterna när du aktiverar tillägget utan kan använda alla tre beroende på vilken leverantör det gäller.

Våra priser för detta finns på vismaspcs.se, en tolkning och inskanning av pdf-faktura kostar 8 kr/faktura. Jag misstänker att de 3 kronorna du tänker på är ett pris du sett under Ta emot elektroniska fakturor via länken och det är om det är en mottagen e-faktura, alltså utan hjälp från vår inskanningscentral.  

Hoppas detta förtydligar hanteringen något, hör av dig om något känns oklart! 🙂 
/My