Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

therese 1
MEDLEM

Skatteskuld uppdateras ej i INK2 efter att man låst

Hej,

 

Jag ska lämna in INK2an men har problem med ruta 2.21/2.49 så de visar för höga siffror. Årets resultat, när man har ett AB, bokförs ju automatiskt när du väljer Skapa deklaration men det är först när man låser INK2an som verifikatet bokförs och då uppdateras inte rutorna ovan som de bör. Alltså de bör väl minskas efter att skatten bokas? Det är nämligen skatten för 2019 som ligger som en diff där nu jämfört med ÅR.

 

Tack på förhand!

 

Mvh Therese

12 SVAR 12
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Therese, 

Siffrorna förändras inte efter låsning av deklarationen precis som du är inne på, men det är helt korrekt.

Om vi börjar med ruta 2.21 så sammanfattar den dina kortfristiga fodringar som inte tillhör en annan ruta. Om du går till Bokföringsvärden i deklarationsmodulen bör denna siffra stämma överens med totalbeloppet för Fodringar hos övriga företag som det finns ett ägarintresse i och Övriga fodringar i din balansräkning.  

När det gäller ruta 2.49 ska denna också vara korrekt från början (innan låsning) och den räknas fram korrekt när du gör din resultatplanering innan du skapar deklarationen. Om du går till Deklaration - Resultatplanering kan du längst ner se Beskattningsbart resultat. Detta resultat har då beräknats utifrån ditt val av resultatplanering och du kan se den beräknade slutliga skatten som räknats fram. Denna siffra bör stämma överens med det belopp du ser i ruta 2.49 när du skapar din deklaration. 

 

Är det något som inte ser korrekt ut utifrån informationen ovan så får du gärna återkomma med mer info, då tar jag såklart en närmre titt på det. 🙂 

/My 

Tack snälla! Nu kom jag verkligen en bit på vägen men har en fundering kvar på ruta 2.21. Denna ruta stämmer inte överens med årsredovisningen, ska den inte göra det? Om jag kikar på tillgångssidan och övriga fordringar i årsredovisningen är denna lägre än i INK2an och beloppet som skiljer är årets skatt. 

 

//Therese

 

Hej, jag ser -146860kr i 2.49 men i "Beskattningsbart resultat" står det ett mindre belopp 13320kr .

 

Vad kan det bero på? Betyder jättediffen att något blivit fel? 

 

Hej Rasmus,

 

Har du låst din deklaration? Om den är låst är det bra om du låser upp den igen - hämtar nya bokföringsvärden och skapar om deklarationen och låser den. Stäm av igen och återkom gärna och berätta för oss hur det går för dig. 

 

Välkommen

TInna

 

 

hej,

 

nu har jag låst upp, laddat värden igen, skapat deklaration och låst igen. Samma problem tyvärr.

 

Något annat som kan göras?

 

mvh

Rasmus

Hej Rasmus,

 

Tänker att du behöver gå igenom din bokföring och kontrollera hur det ser ut på bokföringskonto

1610 och 2510 bland annat, det är inte helt lätt att säga vad det beror på eller vad som bör göras utan att se helheten av din bokföring. Har du ett positivt belopp under Beskattningsbart resultat innebär det att du har en skattefordran hos Skatteverket, alltså att du ska få tillbaka det beloppet från Skatteverket. Ruta 2.49 ska bestå av skatteskulder. Läs gärna igenom konversationen ovan där min kollega My förklarar hur du kan göra.  

 

Tinna

Tack för svar! Jag har fått hjälp av min bokföringsexpert, han förklarade att jag behöver boka om 2510, 2514 och 2518 på 1640 sista dan på året. Sen vända den transaktionen den första på nästa år. Då verkar det funka. Är det här nåt som kan göras automatiskt i deklarationsfunktionen?

Hej Rasmus,

 

Ursäkta att du har fått vänta på svar. Jag har kollat upp hur programmet fungerar  och du kommer behöva skapa en manuell verifikation och boka om själv enligt rådet du fått från din redovisningskonsult.  

 

Tinna

My Janhall
ANSTÄLLD

Hej igen Therese, 

Det är svårt att på rak arm säga vad det är som gör att differensen uppstår. Lättast skulle vara om du går till Bokföringsvärden i deklarationsmodulen och klickar på Fodringar hos övriga företag som det finns ett ägarintresse i och Övriga fodringar i balansräkningen för att se vilka konton och saldon denna ruta/ rubrik består av. Ta gärna ett skärmklipp på det och bifoga här för enkelhetens skull. 

​​​​​​/My 

 

Jag har flyttat upp skattefordran från 2510 så under 2.21 ligger nu 1630 och 2510. Det som gör mig förvirrad är att jag tycker 2510 bör minskas med årets skatt? Så som det gör under kontoanalysen i "vanliga" visma när man skapat deklarationen. Ursäkta om jag är otydlig!!! 

Skärmklipp.JPG

Alltså ruta 2.21 borde väl motsvara detta belopp som är per 191231 i visma efter att man sparat och bokfört verifikatet från INK2an? Det är säkert något jag själv missar men vill vara 100% säker innan jag skickar in 🙂

Skärmklipp.JPG

Kanon, detta hjälpte mig en del i felsökningen iallafall. Jag har återskapat detta hos mig och får samma utfall, detta beror på att du har en skattefordran bokfört på kontot för skatteskulder och omplacerat kontona i deklarationen och årsredovisningen. Precis som du beskriver får du då en annan summa i årsredovisningens och så ska det inte vara. 

Mitt tips till dig är att i samband med bokslutet kontera om fordringen till konto 1640, skattefordringar och då nolla konto 2510. Detta resulterar i att du behöver skapa om deklarationen och hämta nya korrekta bokföringsvärden men det kommer lösa ditt problem. Nedan beskriver jag hur du gör steg för steg rent programmässigt. 

1. Gå till Deklaration i ditt tillägg - Inlämning - bocka ur Lås deklaration. Årsverifikationen som skapats i eEkonomi kommer korrigeras automatiskt så det inte blir dubbelt när du låser nästa gång igen.
2. Gå till eEkonomi och skapa en manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer. Här bokar du om fordran på kontot 2510 till konto 1610 - skattefordringar. Tänk på datumet så det registreras på räkenskapsåret du deklarerar för. 
3. Gå tillbaka till Deklaration/Årsredovisnings-modulen. Under Bokföringsvärden klickar du på Hämta bokföringsvärden. Då bör konto 1610 hämtas till Fodringar hos övriga företag som det finns ett ägarintresse i och Övriga fodringar i balansräkningen istället. 
4. När du skapat deklarationen kommer också skatteskulden som programmet har räknat fram och kommer bokföras när du låser deklarationen finnas i ruta 2.49.

5. När deklarationen är låst kan du påbörja årsredovisningen och där bör nu beloppen stämma överens igen. Om det inte stämmer så börja med att kolla så inställningen du haft för konto 2510 inte ligger kvar. Klicka på Övriga fordringar i balansräkningen - ser du konto 2510 klickar du på kontot  - Återställ. Då visas den nya skatteskulden som bokförts på korrekt plats i balansräkningen, dvs under skatteskulder. 

 

Känns något oklart så får du hojta, då tar vi det en vända till! 🙂 
/My