Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Minus på konto vid årets slut - eEkonomi

Hej, sitter och gör årsavstämning för 2016 och ser att det konto (1931) som jag använt för betalningar från kund via Paypal ligger på minus (-2071,61kr) per 31/12. Jag har gått igenom mina verifikationer och jag har inte gjort något fel. På det kontot bokför jag betalningar från kund och gör sedan överföringar till mitt Företagskonto. Däremot accepterar jag betalningar via PayPal i olika valutor (SEK, EUR, USD och GBP). Kan det vara så att detta minus på kontot kommer från valutaväxlingar på något sätt? I och med att jag endast bokför i SEK? Hur korrigerar jag detta minus i kontot för PayPal?
5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är ju möjligt att det är en valutadifferens.

Har du någon uppgift från PayPal vilken summa som skall finnas på kontot? Deras uppgifter skall stämma med dina och gör de inte det, måste du gå tillbaka tills du hittar felet.

//L

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ta för svar! Jag har kollat och hittar inget fel som gjorts. Inne på paypal har jag ju 4 olika valutor aktiva och således olika summor. Så jag kan inte veta den exakta summan i SEK. Valutakursen sätts den dag jag gör en överföring mellan valutor. Hur korrigerar jag i detta fall en valutadifferens i bokföringsprogrammet?

Du får ta saldot som du hade 31/12 och använda den valutakurs som var det datumet.

Diffen får bokas upp som kursförlust/vinst vid försäljning konto 3960 alt 7960


Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok, vart i deklarationen hamnar summan som bokas på dessa konton?

är ingen hejare på deklarationer med dessa konton är ju som alla andra i resultaträkningen