Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

fredvik
MEDLEM

Momsdeklaration för del av räkenskapsår?

Jag bokför åt en samfällighet som varit momsregistrerade under 2023. Detta eftersom vi säljer varor till medlemmarna och därför ska vara momsregistrerade. Vi har redovisat moms per helår (pga låg omsättning) enligt kontantmetoden.

 

På grund av en miss i kommunikationen avregistrerade Skatteverket oss från moms i maj vilket sedan rättades till i juni. Nu ska vi momsdeklarera den 26 juli och Skatteverkets beslut säger att det ska ske "enligt faktureringsmetoden". Har begärt att Skatteverket ändrar till helår men de säger att det inte går att ändra redovisningsdatumet och att nästa tillfälle blir efter årsskiftet. Har inte kunnat frågat varför de angivit faktureringsmetoden eftersom jag såg det först igår och jag har inte kunnat nå dem på telefon 😞

 

Jag kommer alltså att behöva deklarera moms för en del av räkenskapsåret.

 

Hur gör jag enklast en momsdeklaration för delåret (1 jan 2024 - 31 maj 2024)? Såvitt jag kan se kan jag bara deklarera moms för hela året i eEkonomi. Och om jag gör det så gös vissa automatiska bokföringar i systemet. Inställningen i eEkonomi är räkenskapsår=kalenderår och kontantmetod.

 

Kan jag deklarera moms för del av året i eEkonomi eller är det lättare att göra en manuell sammanställning/deklaration nu och sedan justera det efter nyår?

2 SVAR 2
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det finns inte någon möjlighet att få ut en momsredovisningen för hela den perioden (1Jan - 31maj) men du kan tillfälligt ställa om eEkonomi till månadsmoms och sedan redovisa moms månadsvis i systemet för att på enklast möjliga sätt sedan kunna sammanställa det manuellt.

Gå in under Inställningar > Företagsinställningar > Bokföringsuppgifter och ändra eEkonomi till månadsmoms.

 

Sedan tar du ut och bokför momsen månadsvis under året för att senare kunna sammanställa och redovisa det manuellt på skatteverkets hemsida.

Sedan ändrar du tillbaka till årsmoms nästa år.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

fredvik
MEDLEM

Tack, så får det bli!