Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

cakesson
MEDLEM

Momsrapport med kreditfakturor

Hej!
Har skapat en kundfaktura i maj på cirka 40.000. Denna blev dock felaktig och krediterades i början av Juni, för att sedan omskapas i Juni med korrekt innehåll och belopp. 

Nu när jag gör momsrapporten för maj är den ju med som debiterad utgående moms. 
Frågan är , tar man fortfarande med den utgående momsen fast den fakturan är krediterad och ej betald. 
Kommer då Juni momsrapporten justera detta då det finns en kredit och en ny faktura? 

Vill ju inte behöva betala in mer moms än vad jag faktiskt fått betalt in så att säga.

4 SVAR 4
Pacsac
CHAMPION

Har du kontatmetod eller faktutametod som momsredovisning?

Hej! Fakturametoden. 

Hej! Jag hoppar in här i tråden.

 

Eftersom du har faktureringsmetoden och detta hänt i olika månader så ska du ta med den felaktiga fakturan i momsrapporten för maj, på grund av att du då faktiskt hade fordran och den momsen. I juni så krediterade du fakturan och skapade upp en ny, vilket innebär att du bokför kreditfakturan och den nya fakturan i juni månad.

 

Den felaktiga fakturan i maj (dvs. den ursprungliga) kommer tas med i maj månad rent programmässigt. Kreditfakturan som avser den ursprungliga debetfakturan skapades i juni månad och kommer därför att komma med på momsrapporten för juni. Dessa kommer att kvittas ut mot varandra vad gäller momsrapporten.

 

Jag hoppas att detta kan vara till hjälp för dig. Har du något mer du vill tillägga om detta @Pacsac?

/Tinne

Detta var som jag misstänkte ville bara vara säker på att mitt lilla huvud hoppades rätt. Det var 20 år sedan jag gick min bokföringsutbildning så kanske behöver fräscha upp den lite:-)

Tack 😃