Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

SofieHedberg
MEDLEM

Momsredovisning avvikande datum årsskifte

Hej! 

 

Jag använder mig av kontantmetoden och har enskild firma. Jag undrar om momsen på fakturor jag fått i december 2020 men som betalats i januari 2021 hör till december eller januarimomsen? 

 

Jag sitter och gör momsredovisningen för januari och får varningar om 5 verifikationer/leverantörsfakturor som har avvikande datum. Antar att det är för att jag bokfört dom via leverantörsfakturor-fliken så att dom blivit bokförda både när jag fick och betalade dom. Har jag förstått rätt om det är så att jag bara behöver bokföra när jag betalat fakturan?

 

Mvh Sofie

2 SVAR 2

Du har kontantmetoden och det innebär att du betalar momsen i samband med betalning och detta hanterar programmet korrekt åt dig även när du använder reskontror så fortsätt med det. Men det finns ett undantag! Vid bokslut ska alla fordringar och skulder med i bokslutet. Visma hanterar även detta korrekt och bokar upp skulderna och fordringarna i bokslutet. När det gäller just momsen för bokslutsmånaden kan det vara ett tips att inte vara för snabb med att deklarera december ;). Det kommer alltid lite eftersläntrade fakturor som  är lätt att missa.

 

Du har två alternativ nu. Antingen ångrar du decembermomsen och gör en ny. Alternativ två är att du bara godkänner avvikelserna denna månad och deklarerar momsen på januari. Då kommer det ligga saldo på konto 2641 i bokslutet men det är inte hela världen. Utgår från att utgående momsen ändå hamnat på rätt år och det är det viktigaste.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Tack snälla för tydligt svar! Jag får tagga ner till nästa bokslut och inte vara för snabb 😂

 

Ha en fin dag!

 

Mvh Sofie