Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

M_____5
MEDLEM

Nya Visma Lön Smart och en VD som tar ut lön sporadiskt

Hej,

Hur är det meningen att man ska hantera lönekörningen när man har några tjänstemänsanställningar som får månadslön tillsammans med en VD som tar ut sin lön sporadiskt under månaden (ibland vid flera tillfällen)?

 

Tidigare så gjorde jag så att jag räknade ihop överföringarna efter månadsskiftet och slog ihop dom och använde "beräkna lön före skatt" för att få bruttosumman för att sen få den separata verifikationen jag använde för att matcha alla bankhändelser med. Men som jag förstår så går ju inte det att göra på det sättet längre.

 

Jag hopppas någon i liknande situation eller någon som är bättre på systemet kan förklara hur det är meningen att gå till, för jag är så förvirrad över alla förändringar här.

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @M_____5 

 

En tanke är att du kan lägga upp VD:n som förenklad anställd så slipper du lägga upp avtal, schema och semester på honom/henne. När det är dags för löneutbetalningar gör du bara en extra lön för honom/henne. De andra anställda lägger du upp som komplett och skapar lönekörningar precis som vanligt. Läs mer i hjälpavsnittet Jämförelse mellan anställningstyperna Komplett och Förenklad

 

Tänk även på att inte vara för snabb med att skicka in arbetsgivardeklarationen då den tar med samtliga löneutbetalningar för månaden. 

 

Hoppas detta hjälper dig och vill du att vi berättar mer eller visar i programmet så är du alltid välkommen att ringa vår kunniga support

 

//Tinna