Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mich24
MEDLEM

Obetalda kundfakturor 2023

Hej,

Jag har visma ekonomi bokföring. Jag har två obetalda fakturor som betalas nu i januari men som ska vara med på året 2023. Jag har förstått att jag måste göra två manuella verifikationer, men vet inte hur jag bokför dessa mot vilka konton?

Är min första gång jag gör årsredovisningen i Visma. Efter att jag bokfört dessa ska jag även göra momsrapport och arb.dekleration för att sedan göra årsredovisning.

Tacksam för hjälp.

Mvh Michaela

7 SVAR 7
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Du kan använda konto 1518 som debetkonto. Försäljning och moms krediteras som vanligt på 3XXX respektive 26XX.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Mich24
MEDLEM

Hej,

Tack för svar. Menar ni att jag ska bokföra enligt nedan? Varför kan jag inte lägga kredit 3740 som öresavrundning utan att det blir diff? Och vad skriver jag under beskrivning 

 

Mich24_1-1704303898284.png

 

 

Hej

 

Beskrivning kan väl vara "Obetalda kundfakturor 2023-12-31"

 

Det bör vara momskod 05 (25%) på rad 2 konto 3310.

 

Förstår inte varför öresutjämning med konto 3740 fungerar. I värsta fall får du justera nettobeloppet så att verifikationen balanserar.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Hej igen och tack för snabbt svar. 
Undra bara hur jag gör steg två. 
Ska tillägga att jag inte skapar kundfakturor i Visma. 
Trodde man skulle bokföra mot 1510 och inte 1518. Och att man sedan 2024 när man fått betalt bokför på betaldatumet 1510 kredit och 1930 debit? 

Hej

 

Eftersom du inte skapar dina kundfakturor i Visma har du ingen kundreskontra i programmet och då är det lämpligt att byta 1510 mot konto 1518. Då blir det alltså 1518 kredit och 1930 debet på betaldatumet.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Tack igen, har du bokfört de två som ska ligga mot 2023 under bokföring och verifikationer.
När jag ska bokföra den ena som blivit betald 2024-01-02 på 1930 debit och 1518 kredit så säger den att jag borde hålla mig till kassa och bankhändelser. Bara så att det blir rätt? 

Hej

 

Du kan mycket väl lägga in betalningen i Kassa- och Bankhändelser och Matcha betalningen mot konto 1518.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK