Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sofia1
MEDLEM

eEkonomi Bokföring presentkort

Hur hanterar eEkonomi presentkortsförsäljning? (vill ej ha länken till "Bokför försäljning av presentkort i Visma eEkonomi" då den inte ger svar på min fråga). Vill ej heller ha förklaring på hur bokföring av presentkort ska ske utan vill få förklarat hur vi ska hantera det i eEkonomi för att programmet ska hantera det rätt. 

 

Vill få förklara tillvägagångssättet hur vi ska hantera följande exempel:

 

Vi ska sälja ett presentkort på 1.000kr som avser en obestämd vara eller tjänst, därmed ska vi inte ta ut någon moms på den försäljningen - hur upprättar vi denna fakturan så att den blir rätt i programmet? Har förstått det som att vi ska skapa en ny artikel som vi väljer momskod 0% och konto 2421 på. Antar att vi även måste gå in på konto 2421 och se till så att det inte är kopplat till någon momskod. Så långt är det inga konstigheter. Då bör ju fakturan enbart hamna på #1510 debet 1.000kr och #2410 kredit 1.000kr.

 

Vi ska sedan sälja en vara för 1.500kr som är 25% moms på, dvs 1.875kr inkl moms som vi ska fakturera. Kunden vill betala del av fakturan mot ovanstående presentkort på 1.000kr som då inte är momsredovisat sedan tidigare. - Hur ställer vi ut denna fakturan för att det ska bli rätt? Vi kan ju inte ställa ut en vanlig faktura med försäljning mot #3051 kredit 1.500kr, #2611 kredit 375kr, #1510 debet 1.875kr för vi måste ju även på något sätt reglera den mot presentkortet - hur görs det? Och när detta görs måste vi ju ta upp de 1.000kr som momspliktig omsättning och hur görs den ombokningen?

Vill få förklarat detta fram till att kunden betalar de slutliga 875kr. 

 

 

Tack på förhand!

 

 

6 SVAR 6
AnnicaL
CHAMPION

Jag har två olika förslag : 

Alt 1: Steg 1, försäljning av presentkortet, är korrekt D1510 K2421. 

I steg 2 när ni säljer varan för 1500 + moms ställer ni ut en helt vanlig faktura på det beloppet och därmed redovisas moms på försäljningen. Skriv i text på fakturan att 1000 kr har betalats med presentkortet och att 875 kr ska betalas till bankgirot ed. Kunden måste ju få en faktura på hela inköpet. Bokför en delbetalning av fakturan mot 2421 på 1000 och invänta resterande betalning från kunden. 

Alt 2:

Ett annat alternativ är att skapa en artikel "Presentkort" utan moms. Lägg upp en artikelkontering Presentkort som inte ska med i momsrapporten men bokföras på 2421. Sedan lägger du in en rad -1 st * 1000 kr av denna på fakturan. Momsen kommer att beräknas på 1500 kr medan belopp att betala blir 875 kr. 

Sofia1
MEDLEM

Hej! Hur hanterar man exakt samma frågeställning som ovanstående men denna gång med en enfunktionsvoucher? Dvs där vi tagit ut momsen vid försäljningen av presentkortet.

Vi skapar då en ny artikel som vi väljer momskod 25% och konto 2421 på (tänk att vi säljer numera enbart enfunktionsvouchers istället så vi kan använda konto 2421 till detta också). Vi har då ändrat konto 2421 så det har momskod 05 för 25% moms. Så långt är det återigen inga konstigheter. Då bör ju fakturan hamna på #1510 debet 1.000kr och #2421 kredit 800kr plus #2611 utgående moms 200kr.

 

Men hur hanterar vi sedan nästa faktura enligt ovan? Dvs vi säljer en vara för 1.875kr inkl moms som vi ska fakturera. Kunden vill delbetala fakturan med presentkortet på 1.000kr som då redan är momsredovisat. Hur ska detta faktureras? Hur ska den regleras mot presentkortet? Vill få förklarat fram till att kunden ska betala 875kr inkl moms. (Det går ju nu inte använda artikelkonteringen för presentkort -1000kr ex moms eftersom den numera har momskod på sig).
Det måste finnas ett smidigt sätt att hantera presentkort i eEkonomi? Andra system klarar detta utan att man behöver göra manuella ombokningar för det kan handla om väldigt många presentkort.

 

Tack på förhand.

Sofia1
MEDLEM

Hej! 

Väntar fortfarande på svar på ovanstående frågeställning?

Mvh 

Hej

Av någon anledning så har inte denna fråga synts i vårt system där frågorna skall komma upp. Så vi ber om ursäkt för det sena svaret.

Du hittar lösningen på din fråga i vårt användartips om presentkort

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim


Hej,

 

den länken ger inte svar på min frågeställning då min fråga handlar om fakturering av presentkort och sedan fakturering av vara som delvis betalas med presentkort (ej säkert det är samma person som köpte presentkortet som utnyttjar det). Tacksam om ni läser hela frågeställningen en gång till och svarar på det då de andra trådarna inte ger svar på det.

Hej

Det finns inget bättre sätt än det som artikeln beskriver är jag rädd. Längst ner i användartipset som jag bifogade så finns det ytterligare en länk till hur man gör i eEkonomi och som du ser i den så måste det dessvärre bokföras om manuellt.

Fakturan skapar du på följande sätt. 

1.png

I Mitt exempel så blir den negativa posten bokförd på konto 3054. Ett tips kan vara att skapa en nytt konto som enbart används för presentkort och även en artikelkontering för detta kontot. På så sätt så får du enbart belopp som berör just enfunktionsvouchrar på detta kontot vilket gör att du senare kan bokföra om en klumpsumma med en kontering.

I Mitt exempel så blir den konteringen då på följande sätt.

2.png

Önskar att jag haft en bättre lösning åt dig men i dagsläget så finns det dessvärre inte.
Joachim