Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Olika avrundningsdifferenser i årsredovisning jämfört med deklaration

Hej! 

Eftersom deklarations-funktionen och boksluts-funktionen fungerar annorlunda vad gäller avrundningsdifferenser, får jag olika siffror i deklarationen och i bokslutet, och kan inte korrigera detta. 
Att flytta runt vilket konto i bokslutet som avrundningen läggs i bokslutet, påverkar inte det faktum att summorna blir olika gentemot i deklarationen. 

Jag tycker det ser illa ut att viktiga poster som årets resultat och egetkapital skiljer mellan deklaration och bokslut. Även om det uppenbart rör sig om avrundningsfel, så ser det dåligt ut, och riskerar förvärras vartefter. Varför inte hålla ett konsekvent koncept i bägge funktioner, när det är olika på detta vis, leder det ju till märkliga effekter när man skriver ut och lägger bokslutet bredvid deklarationen, och jämför dem. Smått bisarrt att summeringssiffrorna då inte stämmer. 

Jag är främst orolig för att avvikelserna kommer öka med åren om inget görs, på så sätt att eget kapital kommer börja sväva iväg på två helt olika spår. In och utgående siffror måste ju låsas in inom respektive rapporteringsström, vilket då gör att de divergerar. 

Tvekar över om jag verkligen kan använda deklaration+bokslut tillsammans över tid när det är såhär?
Hur ser ni på detta?  
Misstänker att det enda sättet för mig nu är att slänga alla papper, låsa upp året, börja om från början genom att gå tillbaka i bokföringen och försöka pilla på en massa öresposter och experimentera sig fram tills det förhoppningsvis nångång kanske blir nästan lika i både deklaration och bokslut? Det är ju knappast acceptabelt att lämna in alltmer olika siffror för varje år??

David.

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 240313

10 SVAR 10
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej David!

Anledningen till de olika öresdifferenserna är för att att Bolagsverket och Skatteverket hanterar det olika. Så det ska alltså inte ha någon betydelse vilken tjänst eller vilket program du använder för att sammanställa ditt bokslut, utan du kommer få en differens så att balans- och resultaträkningen från årsredovisningen skiljer sig mot deklarationen (med någon krona), oavsett. Balans- och resultaträkningen från årsredovisningen kommer också att skilja sig mot motsvarande rapporter direkt inifrån programmet, där ingen öresavrundning sker över huvud taget.

Att det kommer diffa mer och mer för varje år är inte aktuellt, då årsredovisningen alltid hämtar aktuella kontosaldon och avrundar därifrån. Den tar alltså inte hänsyn till föregående årsredovisningars avrundningar, då siffrorna sammanställs.

Ha en fin dag!

/Karl
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja vad bra, då förstår jag.

Tack för bra svar!

Hälsningar,
David.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Om jag förstår rätt så ni säger att det är helt ok att lämna olika siffror till Bolagsverket och till Skatteverket? Jag får samma lilla differans på grund av öresdiff.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kanske någon kan bekräfta det? Hur gör ni med dessa differenser?

Skulle vara mycket tacksam för svaret 🙂

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej SunOsun,

Ja det stämmer att det är helt okej att lämna in olika siffror som inte stämmer i avrundningen. Det är Bolagsverket och Skatteverket som vill ha det på detta viset, olika typer av avrundningar. 

Ha en fin dag,
Fanny
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack så mycket! Då gör jag så.
AWF___
UTFORSKARE

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Avrundningsdifferens i årsredovisning.

Jag har alltså som rubriken säger fått en avrundningsdiff i årsredovisningen. Resultatet är en krona mer i resultatet i årsredovisningen jämfört med i deklarationen. Programmet har alltså i årsredovisningen avrundat annorlunda än i deklarationen, dvs jag har fått en krona mer på övriga externa kostnader vilket påverkar resultatet med en krona. Det här känns fel och jag undrar varför programmet avrundar olika i de olika delarna. Borde inte programmet köra samma avrundningsregler rätt över?
Tacksam för hjälp!
Bosse_20
MEDLEM

Jag får 1 krona diff  mellan Eget kaptial och reslutatdispositionen när jag gör årsredovisningen i eekonomi.
Jag antar detta beror på kronavrundningen för bolagsverket.
Min fråga  är vilken siffra det är bäst att "skruva på" ? Ska jag "ljuga upp" min utdelning med 1 krona eller kanske justera det ingående balanserade resultatet? Vad är bäst?

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur kan jag ens fixa detta?

 

Det måste vara en bug i programmet kring avrundning.  Jag får 1kr fel oavsätt hur jag provar att "fixa" detta.

 

Problemet finns inte i Årsredovisning Online!

 

Screenshot 2020-08-01 at 17.17.13.png

 

I fall jag fixar till det så får jag:

Screenshot 2020-08-01 at 17.19.58.png

Hej @Fd medlem 

Det som angivits ovan från mina kollegor gäller fortfarande. Det kan uppstå olika öresdifferenser eftersom Skatteverket har en avrundning och Bolagsverket en annan, så i detta fallet känns det inte som ett fel i programmet.

I deklaration/årsredovisningstillägget under Årsredovisning - Allmänna uppgifter - Avrundningsdifferens kan du välja rätt ställe att placera differensen. Är det så du gjort när du försökt fixa det eller hur gick du till väga? 🙂

/My