Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ombokning föregående års resultat

Ju mer jag söker info om "ombokning föregående års resultat", desto mer snurrar det runt.. Blir också frustrerad på mig själv eftersom jag gjort detta förut, men det är lika besvärligt varje gång.

 

Om vi tar det från början;

1. Kör "Förberedelser" under "Årsavstämning" för föregående år, dvs 2019

2. Punkten "Är resultatet för föregående år omfört till kontot för balanserat resultat?" Dvs för 2018

3. Klickar på länken "Kontoanalysen" och ser ut att ha ett in- och utgående saldo för 2019 på konto 2099 "Redovisat resultat" på -105 032,67 kr. Beloppet stämmer, men varför minus då det var ett vinstår?

4. Som jag fattat det ska jag nu omboka (dvs flytta) detta saldo från 2099 via 2098 till 2091. Hur ser den verifikationen ut och på vilket datum ska den läggas?

 

/awwd

 

 

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-09-16.

1 SVAR 1
AnnicaL
CHAMPION

Hej

Vinst ökar det egna kapitalet, som är företagets skuld till dig som ägare och således har kreditsaldo dvs har minustecken. 

Om företaget är en enskild firma gör man omföring av kapitalkontona som första händelse på nya året genom att debitera 2019 och kreditera 2010. 

Om det är ett AB gör man inget förrän efter årsstämman, då man bokför stämmans beslut. Om ingen utdelning är beslutad debiteras 2099 och krediteras 2091 Balanserat resultat.