Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sanna Holst
MEDLEM

Omvänd moms kommer ej med på momsrapporten

Hej!

 

Jag ska göra en momsrapport för september månad. Jag har två stycken leverantörsfakturor där vi har använt omvänd moms och då har jag använt 2647. 

Fakturorna kom in i september och förfaller i oktober. 

När jag skapar min momsrapport för september så finns dom inte med? Är det för att dom förfaller i oktober eller är det någon speciell inställning som måste göras för att dom ska hamna med på momsrapporten. 

 

Söker jag i huvudboken på kontoplan 2647 så får jag fram rapport på dessa två därav att jag vet att de finns. 

Vad är felet? 

 

Tacksam för svar!

 

Mvh Sanna 😁

8 SVAR 8
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Vid omvänd skattskyldighet ska konto 2647 användas i kombination med konto 2614

 

Debet 2647   (hamnar i ruta 48 tillsammans med andra poster)

Kredit 2614  (hamnar i ruta 30 som egen post)

 

I momsdeklarationen kan du ta fram detaljer på ingående avdragsgill moms (ruta 48) och kontrollera att dessa två poster finns med.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Hej! 

Tack för att du svarade! Ny med bokföring och omvänd moms är lite klurigt . 

Bokfört det såhär om det kan vara rätt?

2440 Levskuld : 2925:-

2647 i debit : 731,25:-

2614 i kredit : 731,25:-

4002 kundens kontoplan : 2925:-

 

Totalt : 3656,25 kr

Är detta rätt bokfört då? 

 

Mvh Sanna

En fundering till : Ska det vara momskod 48 på 2647 där momsen är 0%? 

tänker om det är momskod 30 på 2614 där momsen är 25 % ?

 

Mvh Sanna

 

 

Hej

 

Perfekt bokfört.

 

Ja, konto 2647 ska alltid ha momskod 48 även om det är en fiktiv beräknad ingående avdragsgill moms. Att det blandas med "verkliga" momsbelopp på konto 2641 är något som SKV bestämt. Kan upplevas som lite lurigt men du vänjer dig snart och då försvinner "lurigheten"

 

Vänliga hälsningar

Rolf

Hej igen! 

 

Har ni gjort en ändringverifikation på min leverantörsfaktura med omvänd moms och tror att jag fick till det. Dock fick jag upp en varningstext när jag går in på momsrapporten att den verifikation jag ändrat har ett avvikande belopp?

 

Samt jag jag iallafall inte får in belopp med omvända momsen på ruta 24 avsnitt c momspliktiga inköp med omvänd moms? 

Det har hamnat i ruta 30 avsnitt D? 

Nu kanske jag är trög 😂 men har för mig att den ska hamna på ruta 24? 

 

Mvh Sanna

vilken momskod har du på konto 4002

momskod 10 utgående moms 25% , är det fel? Har använt 4002 som ett kundnr för att enkelt kunna söka fram leverantörsfakturor på aktuell kund. 

Hej

 

Mitt fel Sanna. Glömde att påpeka att konto 4002 ska ha momskod 24 för att kopplingen till den fiktiva momsberäkningen ska stämma. Pacsacs fråga var helt berättigad.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK