Har en fråga, en kund vände på sista sifforna och betalde 54 kr mer än vad det stod på fakturan.
När jag skulle registrera inbetalning i Eekonomi så gick det inte att ange ett högre belopp än vad fakturan var på. Lägre går dock (har hänt förut).
Jag bokförde den därför som betald till det belopp fakturan var på, varav jag får 54 kr diff mellan bankkontot och vad som visas som saldo i Eekonomi. Alltså ett högre saldo på bankkontot än vad som visas i Eekonomi.
Hur bör jag bokföra in de extra 54 kronorna?
Tack på förhand!
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 24-04-15
Löst! Gå till lösning.
Jag kan ju inte eEkonomi men det borde ju finnas en funktion för eventuella avgifter och där borde det gå att lägga det. Om inte annat så kan du ju göra en manuell bokning med debet banken och kredit skuld till kund... borde finnas bland 24xx-kontona. Lycka till!
Hej @Speked-DJ
Precis som @AccountantfromHell_singland är inne på så finns det en funktion för detta i eEkonomi. Om du går till Kassa och bankhändelser så kan du matcha inbetalningen där, om du inte vet hur detta fungerar så kan du läsa mer om det i vårt skrivna hjälpavsnitt Bankhändelser.
Exempel:
Du har en kundfaktura på 1000 kr och kund har betalat 1050 kr till dig.
1. Skapa bankhändelsen under Kassa och bankhändelser, här lägger du alltså in hela beloppet kund har betalat.
2. Klicka på Matcha och välj bokföringshändelsen Inbetalning från kundfaktura och välj vilken kundfaktura det gäller i listan.
3. Längst ner står nu texten Belopp kvar att stämma av 50 kr, klicka då på Ny bokföringshändelse för att bokföra dessa pengar. Välj bokföringshändelsen Övrig insättning och inkomsttypen Egen kontering, då kan du själv lägga in kontot det ska bokföras på, välj konto enligt kommentaren ovan och Bokför.
Känns något oklart får du gärna återkomma! 🙂
/My
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.