Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Påtvingad ocr-kod - eEkonomi

Den här gången är jag riktigt, riktigt besviken på systemet (eller på dem som har ansvar).
Plötsligt kan mina kunder inte betala fakturor jag ställer ut. Jag skriver kanske en faktura varannan månad eller mer sällan eftersom våra intäkter huvudsakligen kommer från butiksförsäljning.
Jag har strulat med en oskyldig kund som försöker betala gång efter gång men fastnar på att banken kräver OCR-kod trots att vi aldrig ens har övervägt att krångla till det med OCR-kod.
I samtal med banken får jag veta att ansvaret för detta helt och hållet ligger på Visma. I och med att jag begärde att få bankkoppling för att underlätta bokföringen så begärde ni av min bank att de skulle ställa krav på OCR-kod till mitt bankgiro - och detta utan att vare sig fråga om lov eller informera i efterhand. Det är ju mitt företag som är den enda som har rätt att ändra i våra banktjänster.
Det här är så fruktansvärt dåligt skött så det finns ingen gräns!
Jag accepterar inte någon förklaring i stil med att bankkopplingen blir effektivare med OCR-kod. Det är nämligen jag som ska avgöra det, inte ni.
Jag utgår från att ni OMGÅENDE ändrar i systemet så att inte fler råkar lika illa ut som min kund.

 

Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 240222

6 SVAR 6
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hejsan! 

Jag kan inte i nuläget inte svara på varför OCR är tvingande. Givetvis kommer jag att kika vidare på detta och återkomma här i tråden när jag har ett svar till dig. 
Annie Sten
ANSTÄLLD

Hej!

Jag vill börja med att be om ursäkt för att det dragit ut på tiden innan vi återkopplat i denna forumtråd.

I banksamarbetet med SEB har vi tillsammans valt att använda oss av en så kallad hård OCR. Detta innebär bland annat att kunder som betalar till bankgirot med aktiv bankkoppling behöver ange OCR-nummer. Det är inget krav från oss på Visma från början utan det har tillsammans med banken bestämts att samarbetet ska vara utformat på detta sätt.

Jag håller absolut med dig att du borde få information angående dessa ändringar som det innebär för dig och dina kunder när man aktiverar ett banksamarbete. Jag tar detta med mig och ser över nuvarande hantering.

Kravet på OCR kommer att vara kvar som det ser ut i dagsläget. 

/Annie


 
Konsulten_
MEDLEM

1. Gäller detta bara om man har SEB som bank, eller blir det likadant om man har Handelsbanken eller Swedbank?

2. Kan man generera OCR-inbetalningsavi i eEkonomi? Om inte, hur skall en privatperson som skickar betalningar i kuvert överhuvudtaget kunna betala en räkning när man har hård OCR-kontroll på bankgironumret?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

1. När det gäller Handelsbanken har vi haft en diskussion om att det skulle ändras till hård kontroll, men vet inte om banken genomfört det ännu. Vad det gäller Swedbank är det inget vi diskuterat.
Vill du ha hård OCR kan du be banken lägga in detta på ert bankgironummer - det kostar inget extra.

2. Du kan inte få ut någon inbetalningsavi från programmet, men du kan få med OCR-nr på samtliga fakturor och oavsett hur sedan kunden betalar sin faktura så får de skriva in ocr.nr vid betalning.
Har du inte aktiverat att du vill ha med ocr på dina fakturor så gör du detta i programmet under Inställningar - Företagsinställningar - Övriga uppgifter - längst ner till höger under Utskriftsinställningar markerar du rutan Visa OCR på fakturautskriften.

Om något är oklart eller om du har fler funderingar får du gärna återkomma.

Ha en fin dag
/Susan
Konsulten_
MEDLEM

2. Frågan var hur en kuvertbetalande privatperson gör sin betalning om man har hård OCR-kontroll på bankgironumret. För då tas väl inte handskrivna icke-OCR-avier emot av bankgirot och betalningen avvisas? Eller menar du att manuella avier accepteras även om man har hård OCR-kontroll på bankgirot?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hejsan!

Kontrollera gärna med banken hur de hanterar manuella avier vid en hård OCR-kontroll. 

Då det på pappersavier vanligtvis finns en ruta för OCR-nummer, tänker jag att det inte borde vara några problem. 

Men som sagt, stäm av med banken hur det hanteras. 

Ha en fortsatt bra dag!

/Hanna