Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lars Davidsson
NY MEDLEM

Paus i VISMA och nu uppstart igen. Hur gör man enklast?

Jag sitter som kassör i en ideell förening och VISMA har använts av tidigare kassörer från år 2016-2019.

 

Kassören som tog vid år 2020 drabbades tyvärr av en sjukdom och var enbart kassör i ett år och då blev det enbart en manuell bokföring i Excel. Jag tog vid som kassör år 2021 och fortsatte det året med en manuell bokföring i Excel. Dessutom såg jag till att byta bank vilket gjorde att vi även ersatte ett plusgiro med ett bankgiro. 

 

Nu har jag efter många om och men fixat så att jag fått tillgång till VISMA igen, men då är frågan hur man bäst gör för att fortsätta en redovisning i VISMA? 

 

1/ Ska jag försöka lägga in både år 2020 och år 2021 i VISMA och på något sätt ordna med att byta bank. 

 

2/ Eller kan man bara starta på nytt från 1 januari 2022? Det sista känns på något sätt smidigare, men är det möjligt? Är det detta om är att "Omstarta företag"? 

 

OBS! Det rör sig enbart om ca 60 verifikationer, för att ge en inblick i storleken på föreningen. 

 

 

 

3 SVAR 3
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej @Lars Davidsson!

 

I den här situationen så är det enkla svaret att du egentligen kan göra precis så som du önskar och tycker fungerar bäst för dig. 🙂

 

Det kanske dock är smidigast för dig att ha alla verifikationerna för alla åren på ett och samma samma ställe istället för att ha en del av dem i ett Excel-ark?

Att ni har bytt bank spelar egentligen inte någon roll så länge som det ligger på företagskontot på banken. Vill du vara extra tydlig kan du bokföra transaktionerna från den gamla banken på ex. 1931 och transaktionerna från den nya banken på 1930. 

 

För att lägga in de rätta uppgifterna med nya banken går du in under Inställningar - Kassa och bankkonton - Klickar på kontot - Redigera.

 

Om du vill göra en omstart så tycker jag att du ska läsa igenom hjälpavsnittet Omstart av företag innan, så du ser vad en omstart innebär och vilken typ av information du behöver ta ut från programmet innan m.m.

 

Du kan som sagt gå tillväga på båda sätten du föreslog, så välj det som du känner blir lättast för dig.
Önskar dig ett gott nytt år!

/Tinne

Hej

 

Håller helt med Tinne men måste ändå förorda att du lägger in både 2020 och 2021 i Visma så du får en obruten följd av bokföring. Gör du en omstart försvinner ju 2016-2019 och då riskerar du att bryta mot de regler som gäller avseende spara bokföring (7 år)

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Khedron Wilk
CHAMPION

Håller med Roffakab, lägg in verfikationerna på nytt. Visst, 60 st är fler än noll men det låter helt hanterbart att knacka in dem på nytt. Just så att föreningen har sin ekonomiska redovisning samlad. Det kommer ni vara glada för i framtiden. Och dessutom får du ju då automatiskt rätt balanser med dig in i 2022, de hade ju annars varit tvungen att skriva in manuellt.