Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Periodisera redan bokförd leverantörsfaktura

Hej,

 

jag har skaffat en leasingbil och bokfört och betalat fakturan för första förhöjda leasingavgiften. Konto 1720 är debiterad med 45 000:-. Nu vill jag periodisera den kostnaden under 36 månader.  När jag går in på verifikationen för fakturabokningen och trycker på Periodisera får jag felmeddelandet: "Det finns inga kostnader att periodisera. Det måste finnas minst ett kostnadskonto med tillhörande belopp för att det ska vara möjligt att periodisera." Bokföring är inte mitt område så jag förstår inte vad felmeddelandet innebär. Hur gör jag för att periodisera den? Eller är det för sent, hade jag varit tvungen att göra det i samband med att jag bokförde fakturan?

 

/Fredrik

 

8 SVAR 8
AnnicaL
CHAMPION

Kan du redigera fakturan, eller verifikationen som skapades? I så fall ändrar du konto till 5615 och periodiserar den kostnaden och använder 1720 som periodiseringskonto.

I "värsta" fall skapar du en korrigeringsverifikation, bockar i raden med 1720 och anger 5615 i stället samt periodiserar därifrån. 

 

 

Ja, som Annica skriver, gå in på levfakturan och kolla om du kan ändra till kostnadskonto 5615 istället för 1720. Och periodisera efter det.

 

Jag tror tyvärr inte att det går att periodisera en korrigeringsverifikation så testa med ovan först och om det inte går så återkom här :). 

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svaren! Tyvärr verkar jag inte kunna ändra konto i själva verifikationen (+ och -symbolerna vid raden är utgråade). Däremot kan jag klicka mig in på formuläret Åtgärder -> "Skapa korrigeringsver." där det ser enkelt ut att boka om just den aktuella raden. Men ni tror alltså inte att jag kan periodisera en sådan ändring till 5615? (har ej testat att bokföra någon ändring än)

 

/Fredrik

Kan det vara så att du låst perioden? Isf kan du låsa upp igen och då kommer du säkert åt rutan med konto 1720. Kolla det!

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nej tyvärr har jag inte låst den månaden än men ändå kan jag inte ändra i verifikationen. Verkar som att verifikationer kopplade till betalning av leverantörsfakturor inte går att ändra även om perioden är olåst enligt hjälpen. Korrigeringsverifikationen verkar heller inte gå att periodisera som ni skrev ovan.

 

Måste jag nu varje månad, i 36 månader, manuellt göra periodiseringen? Kreditera 1720 och debitera 5615 med 45000/36? Lite dåligt om detta inte går att automatisera i efterhand.

 

/Fredrik 

Det som återstår är att göra en manuell verifikation med två rader. Kreditera 1720 med hela beloppet och debitera 5615 med hela, sen periodiserar du raden med 5615 och anger 1720 som periodiseringskonto.  Då bör det fungera! 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack, testar det!

 

/Fredrik

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för hjälpen @AnnicaL  det funkade!

/Fredrik