Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ulf S_
MEDLEM

Personuppgiftsbiträdesavtal

I informationen man får om man följer länken ovan står att ett personuppgiftsbiträdesavtal finns med i det man godkänner när man börjar använda systemet.
Det är ju så att det är Visma som i det här fallet är personuppgiftsbiträde åt oss användare så uppgiften är nog tänkt från fel perspektiv. Det är vi som behöver ha ett påskrivet avtal från Visma, inte tvärt om.
Hur löser ni det?

Notera - Den här konversationen skapades från ett svar på: Rensning register pga GDPR i Visma eEkonomi "Smart?".
12 SVAR 12
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej! 

Jag har ställt din fråga till vårt personuppgiftsombud och har fått följande svar: 

Personuppgiftsbiträdesavtal är inte något nytt i och med GDPR utan behövs också under nu gällande Personuppgiftslag (PUL). På den tid som gått sedan PUL infördes 1998 har ingen av våra kunder begärt att få ingå ett sådant. Men eftersom vi vet att våra kunder oftast har annat de vill fokusera på än formalia kring ekonomisystemen så har vi sett till att våra kunder och vi tecknar ett biträdesavtal i samband med köp.
Vi vill ju hjälpa våra kunder att driva sina verksamheter lagligt.
Avtalet kommer att justeras när GDPR börjar gälla, bl a städar vi bort referenser till Personuppgiftslagen.
Bara återkom om du har fler funderingar!

GDPR gäller sedan snart två år tillbaka! Det som händer nästa månad är att respittiden går ut för de som inte hunnit säkra upp hela sina miljöer. Det duger alltså inte att skicka ut något efter respittiden. 

Då funderar jag var jag kan få tag på avtalet ni skrivit på? Det är ju jag som har att visa ett sådant vi eventuell (och osannolik) revision.

Tacksam för svar på ovanstående fråga.

Fast ett avtal behöver väl inte vara fysiskt påskrivet för att vara bindande?

Eftersom vi som kunder använder (och betalat) för en tjänst som Visma levererar och Visma inför och efter det köpet hela tiden hänvisar till en specifik avtalstext - som i sig självt innehåller personuppgiftsbiträdesavtalet - så har båda parter godkänt ("skrivit på") avtalet (och därmed pesonuppgiftsbiträdesavtalet) de facto och det är därmed lagligt bindande. Behövs inga påskrifter av någon part?

Med uppenbar reservation för att jag inte är jurist. 🙂 

Jag vill veta var jag kan få tag på avtalet. Dels för att se om det är korrekt upprättat, dels för att man måste kunna visa upp ett avtal om företaget blir auditerat.
Jag har letat på alla ställen på webben där jag kan tänka mig att avtalet skulle kunna vara utlagt men inte hittat.
Och här får jag inte något svar....

Kort svar:

Visma Användningsvillkor för Programvara (se kapitel 3 i avtalet)


Lite längre svar:

Länk till Vismas alla olika avtal finns längst ner på sidan vismapspcs.se



Långt svar - den krångliga vägen eller steg-för-steg:

1. På Vismas sida om GDPR - https://vismaspcs.se/gdpr - som det länkades till i den ursprungliga tråden så finns det bland annat en hänvisning/länk till...

2. .. sidan om Personuppgiftsbitrsädesavtal. Den sidan har en video och i den videon...

3. ..framgår det att alla avtal finns i sidfoten på vismaspcs.se...


4. I sidfoten på vismaspcs.se finns det en rubrik/länk: Villkor och avtal. Där hittar du sin tur avtalet enligt ovan...

5. Visma Användningsvillkor för Programvara och i det finns...

6. ..Personuppgiftsbiträdesvatalet inbakat som kapitel 3.



Notis till Visma: Känns som det skulle underlätta för både kund och leverantör om ni lade till en hänvisning och länk till avtalen på sidan om Personuppgiftsbiträdesavtal.

Bra svar Khedron! 
Du har ju stenkoll på detta 🙂 

Din synpunkt är noterad och jag tar med mig den till ansvariga för GDPR-sidan. 

Kanske även ta med en länk till avtalssidan inne i VismaOnline, i menyn? Nu i GDPR-tider så är det nog viktigare än någonsin att göra sådan information lite mer lätt-tilgänglig (men ändå inte "i-ditt-ansikte"-synlig).

Bara så att jag är med dig på ditt spår, är det under frågetecknet på Mina tjänster som du hade velat ha avtalet lättillgängligt? 

Ber om ursäkt, jag som var otydlig.
Tack för att du kontrollfrågar!

Jag tänkte i menyn som visas när man trycker på sitt företagsnamn. Känns som en naturlig hemvist för mig tillsammans med ”Fakturainformation”, ”Samarbeten” m.m.
Se bifogad bild.

Då är jag med! 
Håller med dig att det känns som en naturlig plats, ska se vad jag kan göra 🙂