Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Positiv öresavrundning

Ska öresavrundning endast användas när differensen blir minus? Jag har en faktura som i registreringen visar en differens på plus, där visar programmet att differensen som är plus ska ligga minus på beloppet som ska bokföras. Stämmer detta?
12 SVAR 12
sivlai
MEDLEM

Ibland blir differensen minus, då lägger du avrundningen i kredit och tvärtom när det står i "plus".
Fd medlem
Inte tillämpbar

Menar du inte tvärtom? Om differensen ska bli noll måste jag lägga in örena i kredit.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du kan använda öresavrundning i både debet och kredit. 
Har man dragit av öresutjämning så hamnar det i kredit.
Har man lagt till öresutjämning så hamnar det i debet.
/Marie
Fd medlem
Inte tillämpbar

Detta gör mig så förvirrad. Jag har alltså en differens på plus 0,25 öre och har lagt dessa i kredit och nu visar differensen 0. Detta måste vara rätt, eller? För lägger jag 0,25 öre i debit blir differensen plus 0,50 öre. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Har du en differens i debet (alltså i plus) då måste du motboka denna i kredit (-). Vilket innebär öresutjämning 3740 i kredit  (alltså i minus.)
Så du har gjort helt rätt. Naturligtvis skall differensen bli 0 när man bokför.
/Marie
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej, tack så mycket. Måste bara fråga en sak till då. Beloppet som ska betalas är 1677:- men visma visar 1676,75:- varför visas detta så? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vågar inte svara på detta, vet inte vilket program du kör. Men här kanske någon från Visma kan svara dig. 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Emma,

Hur menar du med att beloppet som ska betalas är 1677 kr men att Visma visar 1676,75 kr? Har du en faktura som är på 1676,75 kr och en bankhändelse på 1677 kr? Vill du skriva lite mer hur det ser ut i ditt program med dessa två belopp så kan vi kika vidare på hur det ska bokföras.

Ha en fin dag,
Fanny
Fd medlem
Inte tillämpbar

Fakurabeloppet som skulle betalas var 2096 kr. Summa ex moms var 1677 kr och moms på 419,25 kr. När detta var inlagt fick jag en differens på 25 öre och ta till dessa i öresavrundning och differensen blev sedan noll. Men det konstiga var att längst ner på sidan visade visma att summa ex moms var 1676,75 kr. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Men jag antar att de 25 örena är dragna från summan för att det ska bli rätt i systemet? 
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej Emma! 

Programmet visar i ditt fall inköpet minus öresavrundningen. 
Har du lagt själva inköpet (beloppet exkl moms) i debet och öresavrundningen i kredit så är allt rätt och riktigt 🙂 

Kan hålla med om att det är lite missvisande och att det hade varit bättre med ytterligare en rad nere till höger där det stod öresavrundning. Jag tar det med mig som en förbättring! 
Fd medlem
Inte tillämpbar

En synpunkt till i detta ämne:

vid betalning av leverantörsfakturor sker öresavrundning automatiskt vid matchning om man betalat mindre än fakturabeloppet, t ex om man själv avrundar 1000,25 till 1000.

Men om fakturan var på 999,75 och man betalat 1000 måste man manuellt lägga till denna avrundning. Jag kan tycka att dessa differenser borde hanteras på samma sätt! Det gäller ju bara om differensen är mindre än en krona.