Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Problem med avrundning av webborder - eEkonomi

Hej,

I vårt nystartade AB använder vi oss av Woocommerce för att sälja kläder till hela världen. I inställningarna för e-butiken kan man välja hur många decimaler som ska visas och där har vi ställt in 2 st.

Dock använder vi även ett tillägg för valutakonvertering från tredje part som även där har liknande inställningar per valuta (som tar överhanden), vilket var felaktigt inställda till 0 decimaler för bland annat SEK. Nu när vi bokför intäkter har vi upptäckt att det blir en differens pga avrundning. Vi har nu korrigerat och använder 2 decimaler överallt. Jag har sett trådar om liknande problem, men är inte helt säker på hur jag ska göra.

Tar ett exempel på en order:

Kunden har betalat med Swish för Handel och borde bli enligt nedan.

Plagg    119,20 kr    29,80 kr
Plagg    119,20 kr    29,80 kr

Frakt       31,20 kr     7,80 kr

Totalt      269,6 kr     67,4 kr

337 kr

Det belopp som har kommit in till affärskontot är 336 kr och tittar jag på orderraderna, ser det ut såhär pga avrundningen till heltal:

Plagg    119 kr    30 kr
Plagg    119 kr    30 kr

Frakt       31 kr     8 kr

Totalt      269 kr     68 kr 

336 kr     68 kr VAT

Det som jag undrar över är hur jag ska bokföra detta med avrundingen så att momsen blir korrekt?

Har inte bokfört så länge så väldigt tacksam för hjälp att reda ut det här. Hade jag tagit den korrekta prissättningen utan avrundning skulle det väl bli såhär?


1930 - D 337,00
3051 - K 238,40
2611 - K 59,60
3520 - K 31,20
2611 - K 7,80
3 SVAR 3
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej Niklas! 

Om du har fått 336kr inbetalt så borde bokföringen se ut enligt följande: 

1930 - D 336,00
3051 - K 238,40
2611 - K 59,60
3520 - K 31,20
2611 - K 7,80
3740 - D 1,00


Det jag funderar på är hur mycket av detta som du egentligen ska behöva bokföra manuellt. Hur fungerar din integration? Kommer beställningarna in som ordrar i eEkonomi eller får du in ett bokföringsunderlag som en verifikation? Återkom gärna med lite mer information om hur det fungerar så kanske vi kan hitta ett smidigare sätt för dig att jobba 🙂 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Lisa,

Tack för info. Vi använder oss av bankintegration, men har ingen koppling till ordrar från Woocommerce. Varje dag sammanställs just Swish-betalningarna och "klumpas ihop" till en insättning på affärskontot. Jag är gärna öppen för förslag att förenkla hur vi gör nu.
Cecilia Towner
APPLICATION SPECIALIST

Hej Niklas,

Då ni idag inte har nån automatisk integration mot WooCommerce eller den här tredje parten som ni använder så blir det nog tyvärr att sköta detta via manuella ombokningar.
Jag har även kollat med min kollega Lisa om hon hade nån annan idé men det blir nog på det här sättet ni får lösa det i dagsläget.

Tänker att det kanske löser sig nu när ni har upptäckt den felaktiga inställningen med avrundningen i antal decimaler.

/Cecilia