Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

CamillaA
MEDLEM

Provision - eEkonomi

Jag jobbar i Visma eEkonomi Smart och ska göra en kundfaktura avseende försäljning och med avdrag för provision till min kund. Hur gör jag det på bästa sätt? (Har fått för mig att provisionen ska ha 25% utgående moms?)
Tack för din hjälp!

8 SVAR 8

Bäst är ju att du dels har artiklar för försäljning men även en som avser provision men särskilt försäljningskonto som du då lägger negativ i fakturan. Och helt rätt, full moms på den. Förslag på konto är enligt FAR 6050 men då måste du momsmärka de som omsättning trots att det är en kostnad. Man kan även ha ett 37xx konto. Fast personligen så ser jag det som en kostnad. Lycka till!

Stort tack för ditt svar!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Hakar på här då vi har samma scenario. Blir inte riktigt klok dock då jag inte kommer åt 6050 kontot när jag lägger upp en ny artikelkontering annat än om jag väljer

-moms 0% och menyn nedan

-"redovisas ej på momsrapporten". Då stämmer ju inte momsen på fakturan.

 

Ditt andra förslag på 37XX konto dyker ej upp vid moms satt till 6-25% under försäljningskonton utan bara där också om momsen sätts till 0%.

 

 

Har du möjlighet att förklara hur jag gör detta korrekt för en nybörjare?

 

Vänligen 
Malin

 

Hejsan! 

För att kontot ska komma upp under momspliktig försäljning när du skapar artikelkonteringen så behöver du först välja en momskod på konto 6050. Det gör du under Inställningar - kontoplan - sök på kontot och markera det - redigera och ändra vid rullgardinen för momskod. 
Nu förstår programmet att detta kontot ska hittas under momspliktig försäljning och därefter kan du göra som föreslaget ovan 🙂 

Ha en fin dag! 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej My, 

 

Tack för hjälpen, hade inte hittat den menyn tidigare. Följt tidigare förslag också och verkade få till det, men fastnade när jag skulle skicka fakturan. Ett felmeddelande dyker upp där det står "Det finns inget matchande försäljningskonto på den artikelkontering som tillhör denna artikeln." Någon idé om vad jag missat?

 

/Malin

Hej Malin! 

Det har med artikeln och dess artikelkontering att göra som du använder på fakturan. Om du går till Försäljning - artiklar - klicka på artikeln - redigera kan du klicka på det blå understrukna namnet för artikelkonteringen och därmed se att det fattas ett konto i en utav rutorna. Det fattas ett konto i den rutan programmet kollar på och hade tänkt gå efter i konteringen. Du kan korrigera artikelkonteringen under Inställningar Artikelkonteringar eller byta konteringen direkt på artikeln. Finns en annan tråd i vårt forum där vi förklarar mer ingående gällande att försäljningskonto inte finns för en utländsk kund

Ha en fin dag! 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack igen, tror mig ha löst det.

 

För att dubbelkolla min lösning:

1. La till konto 6051-Provision i kontoplanen, (6050 använder jag redan och kunde inte sätta moms på)

1. Har skapat ny artikel under artikelkonteringar- Döpt till Provision, tjänst med 25% moms. Under försäljningskonton valde jag nyskapade kontot 6051-Provision vid momspliktig och momspliktig EU.

2. Sedan valde jag ovan konto till artikeln Provision som jag sätter minusantal (ex -2) på fakturan. 

 

Ser det rätt ut?

 

/Malin

@Fd medlem 

Du har gjort en artiklekontering med ett konto för provisionen, valt denna artikelkontering på artikeln, valt upp artikeln på fakturan och lagt minus i antal. Det låter helt korrekt 🙂 

/My