Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Rätta fel i bokföringen - eEkonomi

Hej!
I juni betalade jag för en kurs (utbildning) från företagskontot (enskild firma). Nu kom jag på att kostnaden inte är avdragsgill. Kan någon vägleda mig hur man rättar sådant? Så här ser det ut: 
6905 - D 3300
2641 - D 825
1930 - K 4215
Juni månad är låst i min bokföring, vet inte om det ens går att öppna det på nåt sätt, just nu funkar inte systemet så jag kan inte ens kika på det. 
Jag har aldrig rättat något likadant, har ingen aning hur ska man göra att det blir rätt. 
Jättetacksam för alla tips!
Mvh Mira

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 23-01-18

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar


De gånger jag råkat ut för något liknande så går jag in på den månaden i bokföringen som jag är och bokför i. Gör en bokföringsorder där det framgår vad du rättar och all relevant information du behöver ha. Sen gör jag en anteckning på den första bokföringen jag gjort med den nya verifikationen så att man kan se var rättningen finns. Vet inte om du förstår vad jag menar? tycker det är svårt att förklara.
sivlai
MEDLEM

Jag tror att du kan ställa dig på den felaktiga verifikationen och klicka på ändringsverifikation. Då får du upp en ny verifikation där du rättar och då syns det tydligt i ver listan sen att de verifikaten hänvisar till varandra, ifall man glömmer att göra anteckningen på verifikatet, som ovanstående föreslog.
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej mira, 

 

Är din bokföring låst så kan du du kan låsa upp den efter att du låst den, detta är dock inget vi rekommenderar då det är ett brott mot Bokföringsnämndens rekommendationer, men har du låst den av misstag går det att låsa upp den igen. Du gör detta under Inställningar Företagsinställningar  - 

Bokföringsuppgifter  och ändra rubriken vid Bokföring låst t.o.m.
 

Du kan läsa mer om att låsa upp bokföringen i vår skrivna hjälp om företagsinställningar om du klickar på fältförklaringar - bokföringsuppgifter

 

Har du gjort verifikationen du beskriver ovan via Kassa och Bankhändelser så kan du rätta det på samma ställe. Välj ditt företagskonto, stå på fliken Periodens bankhändelseoch ta perioden för när bankhändelsen skapades - klicka på bankhändelsen  - Ångra Matchning. Nu skapas det en korrigeringsverifikation som vänder bokföringen. Du kan nu klicka på matcha för bankhändelsen under 

Kassa och Bankhändelser igen och göra om konteringen. 
 

Har du däremot gjort den via Bokföring Verifikationer så är det där du rättar det genom en korrigeringsverifikation. Du kan läsa mer om hur du gör det i vår skrivna hjälp 

Skapa en korrigeringsverifikation

 

Hoppas detta hjälper dig på vägen,

 

Ha en fin dag! 

/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack!