Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

hygge_1
UTFORSKARE

Redovisa extrautdelning

Hej!
 
Jag håller på att ta fram årsredovisningen för 2020-01-01-2020-12-31. Under 2020 delade jag ut extra pengar, utöver vad som besluts på någon årsstämma. (Denna extrautdelning tog jag förstås från konto 2091, Balanserat resultat.)
 
Nu till årsredovisningen. Under tabben Förvaltningsberättelse->Eget kapital, till höger om "Utdelning som bokförts under räkenskapsår 2020-01-01 - 2020-12-31" finns 3 rutor på raden (under de 3 kolumnerna Aktiekapital, Balanserat resultat, Årets resultat).
 
I vilken av dessa ska jag ange extrautdelningen som skedde 2020?
 
Tack!
5 SVAR 5

Kolumnen för Balanserat resultat ska användas.

 

Vid extra utdelning så ska det anmälas till Bolagsverket och det gör man lättast på verksamt.se. Logga in, scrolla ner till Bolagsverket och Anmäla vinstutdelning. Kontrolluppgift ska göras på all utdelning och du tar upp utdelningen i din K10. Du har säkert koll på detta men om andra läser så kan det vara bra att inte missa någon punkt 🙂 

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Tack! Bra svar. Jag förmodade det var så.

 

Jag undrar varför Visma lagt in möjlighet att redovisa att utdelning tas från Aktiekapital. Är det ens möjligt?

Nej, det är inte möjligt. Håller med dig att den rutan bör tas bort från kolumnen aktiekapital 🙂

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Tänkte det. Hatar att Visma ofta gör det lätt att göra fel och mindre lätt att göra rätt. Sådana här möjligheter att göra fel måste bort från programmet. "Kolla med en revisor", fick jag som svar från dem via deras chat. Det borde Visma själva ha gjort, när de utvecklade årsredovisningsmodulen. Oh well...

Hej! 

 

Tack för att ni uppmärksammat detta här i tråden, vi ber om ursäkt om rutan har orsakat förvirring. Vi jobbar i dagsläget på att ta bort den. 

 

Vi återkommer här i tråden när det har åtgärdats. 

 

Önskar er en fin midsommarhelg! 🙂 

 

/Agnes 

 

 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂