Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Johnny4
MEDLEM

Redovisat värde på inventarie.

Jag ändrade redovisat värde på en inventarie men tyvärr så blev det åt fel håll, den ökade i värde i stället för att minska. Hur tar jag bort det. Provade boka tillbaka det med en verifikation men felet kvarstår ändå i anläggningsregistret.

 

 

 

 

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-08-26.

5 SVAR 5

Hej!

 

Jag råder dig först att bokföra tillbaka den manuella bokföringsordern.

 

Varför ändrade du det redovisade värdet? Vad ville du åstadkomma? Det går att ändra det redovisade värdet igen. Om du har kontakt med en redovisningskonsult så kan man enkelt hjälpa dig tillrätta med detta. Avskrivningar brukar jag göra under Bokföring - Verifikationer och sen klicka på pilen bredvid ny verifikation så får man upp Ny avskrivning. Går numera även att göra när du är i anläggningsregistret.

 

Mvh

 

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Hej.

Detta hände redan 2018. Kommer inre riktigt ihåg anledningen till att jag gjorde det, förmodligen för att justera något fel jag tyckte fanns efter att jag bytte från Visma enskild firma till Visma ekonomi smart. Blir det rätt igen om jag bokar tillbaka det på år 2020, alternativet är väl att låsa upp 2018 och göra det där men det är kanske en sämre ide. 

Rätta det på 2020 och riv inte upp det gamla 🙂

 

Men blir lite orolig att jag snurrar till det för dig. Ta fram rapport under Bokföring - Rapporter - Anläggningstillgångar. Den rapporten ska stämma mot det som är bokfört. Så kolla mot kontoanalysen att det stämmer.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Hej igen.

Har nu gjort lite djupare koll.

När jag nu kollar verifikaten på det ändrade värdet så ser jag ju att jag har gjort en återställningsverifikation direkt efter den första så det är ju rätt på kontona men det är ändå fel i anläggningsregistret, Där står det fortfarande att det är ett ändrat redovisat värde. Tydligen har jag gjort den första ändringen i anläggningsregistret och återställningen  med en manuell verifikation och att anläggningsregistret därför inte känner av det.

Tror inte att det är så svårt att få till detta så att det blir rätt framöver men känner att jag kanske bara trasslar till det för dig när jag inte ser alla siffror framför mig. Det gäller nog bara att ändra så att det står rätt redovisat värde i anläggningsregistret. Att kolla att rätt siffra står som historisk avskrivning mm.

 

Om du vill så kan du mejla mig ditt bolagsnamn och orgnr till lovisa.ljungvall@revidera.se så kan jag hjälpa dig direkt i programmet.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100