Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fel förfallodatum vid automatisk registrering av fakturor

Varje gång visma smart tolkar uppgifterna på inläst faktura fel och sätter 30 dagar istället för t.ex.14 så resulterar det i att jag får betala påminnelseavgift. Gäller fakturor som skickats via email till xxx@autoinvoice.se. I ett helt automatiserat flöde måste jag tydligen ändå hålla koll på automatiskt scannade fakturor. Antar att det inte finns nån lösning på detta annat än att kolla varje automatiskt scannad faktura manuellt?

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Har du rätt betalningsvillkor upplagt på leverantören och det blir fel ändå? 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Detta var en ny leverantör som skickade en faktura till autoinvoice mail. Jag har inte lagt till leverantören vad jag vet, registreras automatiskt som my lev?

Hej!

 

Som Annica skriver så kolla betalningsvillkor när ny leverantör läggs upp. Det brukar komma upp en liten ruta om Visma lagt upp den nya leverantören med automatik och kolla isf att betalningsvillkoren blivit korrekta. I övrigt så tycker jag att tolkningstjänsten är bra så bara att du har ett extra öga vid nya leverantörer. Det föreslås alltid 30 dagar på nya leverantörer. 

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Jag har laborerat lite med denna grej under ett par år.  Jag uppfattar det som om roboten är klockren med att sätta rätt datum och förfallodag, men ifall man ändrar fakturadatumet själv, kickar den in det betalningsvillkor man lagt in på leverantören. Därför är det viktigt att ha rätt förfallodag i leverantörsregistret, så det inte blir fel datum och påminnelseavgifter och ränta som följd.

 

Lycka till!

Mvh Lena