Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

lars_r
MEDLEM

Referenskod kommer inte med på faktura

Jag har för första gången använt Autoinvoice för att fakturera en kommun.

Tre synpunkter:

1. Otroligt, obeskrivligt onödigt och krångligt att tvingas lägga upp artikelnummer för allt som ska faktureras. Självklart ska det räcka med ett klartextfält och belopp. Jag har ju inget artikelregister i eEkonomi så jag tvingas registrera artiklar helt i onödan.

2. Jag fyllde i fältet Referenskod i fakturamallen. Men den kom inte med på fakturan. VARFÖR? Den är ju central för mottagaren.

3. Varför visas vårt swishnummer i fakturan? Vi vill inte få fakturabetalningar via swish! 

1 SVAR 1
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej Lars! 

 

Kul att du testade på att skicka elektroniska fakturor, tråkigt dock att det inte var en klockren upplevelse första gången. Du kommer få mina svar i punktform för att det ska vara enkelt att hänga med: 

 

  1. Artiklar är en uppgift som är tvingande i Visma eEkonomi, den enkla anledningen till detta är för att du ska få hjälp med bokföringen av fakturan. Till artikeln finns en artikelkontering kopplad (försäljnings- och momskonton) och hade inte artiklarna funnits hade du manuellt behövt lägga in dessa uppgifter på varje faktura. Ett tips är att ha en artikel som du bara byter namn på, detta förutsatt att du enbart fakturerar med samma momssats. Har du flera momssatser och en kombination av varor och tjänster så kan du skapa en artikel per momssats och vara/tjänst. 
    När du plockat upp din standardartikel på fakturan så kan du på varje rad byta namn och belopp. 

  2. Jag var tvungen att testa här hos mig och jag ser att referenskoden inte kommer med när man väljer att skriva ut en faktura som skickats elektroniskt. Däremot kan du känna sig lugn med att din kund har fått fakturan med referenskod. Jag gjorde nämligen en koll i våra system och såg att fakturan har kommit fram hos mottagaren och referenskoden är med. 

  3. Om du inte vill ha med swishnummer på fakturorna tar du bort det under Inställningar - Företagsinställningar - Grunduppgifter. Under Företagsuppgifter så tömmer du fältet Swish. Glöm inte att spara sen!