Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

hocke_
UTFORSKARE

Registrera leverantörsfaktura från ett annat EU-land

När jag köper en dator från ett EU land (Irland) förra året

Inköp

Inköp.png

Visma

Här blir momsen konstig, känns inte korrekt, är det korrekt bokfört?

visma.png

 

 

9 SVAR 9

Hej!

 

Som företagare är det viktigt att alltid ange att du köper som företagare både från svenska och utländska leverantörer. Försök att ha det som rutin inför köp att du alltid anger företagsnamn och organisationsnummer/VATnr vid inköp. Just vid utlandsköp så tolkar leverantören det som privatköp om du inte anger VATnr och leverantören lägger på moms. Denna moms är inte avdragsgill i Sverige. Om du inte betalat fakturan än så försök att be om en ny faktura utan moms genom att du anger dina företagsuppgifter. Om det inte går så blir det lite dyra läropengar för det innebär att datorn blir 3 tkr dyrare då du inte kan göra avdrag för momsen 😞

 

Om du inte får en ny faktura så är konteringen korrekt iaf! Om du får en ny faktura så blir det 12259 kr 4056/2440 och omvänd moms på det som programmet räknar ut år dig.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Jag har tyvärr redan betalt, men jag har kontaktat dem, Lenovo.se, och de håller på att titta på det!

Får se om de kan lösa det!

Har inte dom ett svenskt momsregistreringsnummer?

Kolla upp det först

De har svenskt

Digital River Ireland, Ltd.
Dromore House, East Park
Shannon, County Clare,V14 AN23
Ireland
Säljarens moms-id: SE502064939701

Blir det skillnad då?

Ja, då borde du kunna hantera det som vanligt inköp inom Sverige och göra avdrag för momsen. Nu ser vi inte fakturan i detta inlägg men står det adresserat till bolaget? Vid en eventuell skatterevision så har Skatteverket ej medgivit momsavdrag om fakturan inte är ställd till bolaget, lite extra viktigt när fakturan är på mer än 4000 kr. 

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Fakturan är ställd till företagets adress och namn samt även angett VAT nummer!

 

Ska jag manuellt bokföra det som ett svensk faktura då även fast Visma inte gillar det?

Ja, då är det en helt vanlig svensk faktura. Då är det inte du som köpt in den från utlandet utan Lenovo har sålt den från sitt svenska bolag 🙂

 

Bokför momsen och kostnaden på konto 5400 eller 5410 😄

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Tack för hjälpen alla

Med svensk moms skall det inte redovisas "fiktiv EU moms"

(ingen momskod på inköpskontot)