Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

lindsman
UTFORSKARE

Registrera utländsk leverantör med svenskt Bankgiro

Hur lägger jag upp en ny leverantör som fakturerar från Estland men som har svenskt bankgiro och vill ha betalningen till detta?

Jag kan inte hitta hur jag kan registrerar svenska betalningsuppgifter på en utländsk leverantör?

 

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej @lindsman ! 

 

Tyvärr går det inte att registrera svenska betalningsuppgifter på en utländsk leverantör i Visma eEkonomi. Det ena alternativet i ditt fall är att Estland står som land på leverantören om det finns ett IBAN eller BIC att använda. Annars så kan du göra så att Sverige står som land, dock innebär det att fakturan inte automatiskt kan konteras med inköp från EU, beräknad utgående och ingående moms utan måste konteras manuellt i sådana fall. 

 

Hoppas att detta ska hjälpa dig vidare. 

 

Önskar dig en fortsatt fin dag! 

Mvh Amanda 🙂

Hej, Amanda 

 

Har registrerat så att Sverige står som land på leverantören och bokfört manuellt på detta sätt:

Fakturan är på 1 950,00 utan moms

 

2440      -1 950,00

4535        1 950,00

2645           487,50

2614          -487,50

 

Undrade om det räcker att göra så här och om allt stämmer.

Mvh Piotr

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej @lindsman , 

 

Precis, vad jag kan se så verkar det se rätt ut så som du har gjort genom att ta 25% på beloppet och lagt det som både utgående och ingående moms. 

 

Vill också tipsa dig om vårt användartips Inköp av tjänster och varor inom och utanför EU ifall även det kan hjälpa dig i framtiden 🙂

 

Mvh Amanda 

Hej, Amanda

 

Tack för hjälpen.

Ha en fortsatt trevlig dag. 

 

Mvh Piotr

Genom att ange Sverige som land så missar man bl.a.  den automatiska konteringen av den fiktiva momsen, ni kanske får titta på detta ordentligt.