Hej,
vi har fått en faktura i marockanska dirhams, MAD. Den valutan finns inte upplagd i eEkonomi så hur gör jag då?
//Louice
Hej @Louice_f
I Visma eEkonomi stödjer vi endast valutor som finns med hos Europeiska centralbanken, och tyvärr ingår inte marockanska dirhams (MAD) på den listan.
Ett alternativ för att hantera fakturor i valutor som inte finns tillgängliga i systemet är att konvertera beloppet till en valuta som stöds, till exempel EUR, USD, eller någon annan tillgänglig valuta från listan. Detta kan göras genom att använda en aktuell växelkurs för att beräkna beloppet i den valutan som finns upplagd i eEkonomi.
Ha en fortsatt fin dag.
/Tinna
Hej,
okej men det innebär att jag inte kan skicka fakturan till banken? Den kommer ju ha fel valuta. Så jag får själva betalningen direkt i banken och sedan boka antingen växelkursförlust /-vinst manuellt?
/Louice
Hej @Louice_f
Helt rätt uppfattat, du behöver hantera det manuellt på banken, precis som du nämner. Därefter bokför du eventuella kursvinster eller -förluster manuellt.
För mer detaljerad vägledning kan du gärna kika på vårt bokföringstips: Bokföra valutadifferens - kursvinst och kursförlust. Där finns det utförlig information som kan vara till hjälp.
Lycka till!
/Tinna
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.