Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Registrering av delinbetalning av kundfaktura via Swish

Hej!

Då Swish har en standardinställning på 5K, kan kunden inte betala en faktura på 6K, med mindre kunden går in och ändrar beloppet. Därför gör kunden två inbetalningar med en viss tidsintervall. Hur registrerar jag detta då jag från banken får två inbetalningar från Swish...

Om jag som vanligt, väljer inbetalning via Swish, kan jag välja fakturan i fråga - dock är fakturan på 6K vilket ger en diff på 1K. Väljer jag då Swish igen, finns inte fakturan där - hur hanterar jag diff-beloppet gällande samma faktura...

Hälsningar

Jens

1 SVAR 1
Anton Martinsson
CONTENT PRODUCER

Hej @Österlens Ramverkstad!

Jättebra fråga, Jens. Det är inte helt lätt, det ska jag hålla med om.

Alt 1:
Om du har en faktura på 6000kr som är en swishinbetalning men har samtidigt två händelser för inbetalningen, en på 1000kr och en på 5000kr. Då skulle jag rekommendera dig att välja bankhändelsen på 5000kr - matcha den mot Inbetalning från kort eller swish och välj där fakturan på 6000kr. Då kommer du ha ett saldo på -1000kr, för att fakturan är på ett större belopp än bankhändelsen. Välj då att skapa en ny bokföringshändelse och välj istället Övrig insättning och egen kontering - kontera den precis hur du vill, för denna ska sedan korrigeras bort ändå. Bokför sedan.

Gå nu till fakturan, är den betald och korrekt med det beloppet som är betalt? Perfekt! Då går du till den verifikationen som vi skapade via egen kontering, den du fick göra vad du ville med, och väljer skapa korrigeringsverifikation på den. Korrigera då bort den verifikationen genom att välja samma konton men spegelvänt debet/kredit. 

Bankhändelsen som fortsatt ligger kvar under Kassa och bankhändelser på 1000kr kan du radera. 

Alt 2: 
Ångra den fakturan du skapat på 6000kr. Skapa upp en faktura på 5000kr och en på 1000kr, i övrigt ska de ju se likadana ut och kan vara på samma datum! Matcha sedan dessa två fakturorna på respektive bankhändelse. 

Jag vet ju vad jag hade valt men här är valet enbart ditt, i hur du vill göra! 😁
Hoppas du får ordning på det, annars kan du slå vår support en signal så tror jag de har lättare för att förklara över telefon.

Varma hälsningar!