Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Resekostnad ingår i rut-arbete, hur lägger ni upp resekostnaden?

Hej! 

 

Vi har ett fast timpris där resekostnader ingår inom Varbergs stad. 

 

Om vi tar 450kr/tim 16 timmar på en månad. 7200kr ink moms per månad.

 

Kunden betalar 3600, skatteverket betalar 3600-150kr (resekostnad) material står kunden för, debiteras ej.

 

Så då får vi en diff på 150kr på fakturan. Hur gör man i detta läget?

 

Med vänliga hälsningar, 

Johan 

 

 

 

 

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-06-28.

9 SVAR 9
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Johan! 

Jag ska se efter så jag har förstått dig korrekt innan jag kan besvara frågan fullt ut. 🙂 

Ni har ett timpris på 450 kr/ timme, varav det i detta ingår 150 kr i resekostnader i detta timpriset? Eftersom resekostnaden inte ska räknas in som RUT-arbetet och inräkningen i skattereduktionen bör det i sin tur innebär att kunden egentligen ska betala 3750 kr av dessa 7200n och det som avser skattereduktionen ska vara 3450? 

Återkom gärna med info så tar jag det en vända till! 
/My 


 

Hej!

 

Ja tanken var att resor skulle ingå inom varbergs stad och 150 kr var bara något jag drog till med som exempel.

Men om man ska räkna på det så borde det bli 18.5 kr/mil (milersättning) och på en månad blir det 5 mil.

Så 92.5 kr är den faktiska resekostnaden.

 

Men eftersom resor inte får ingå i skattereduktionen och skatteverket sa till mig att man inte kan ange 0 då man har en faktisk kostnad så vet jag inte hur man ska göra.

 

Blir lite konstigt att säga till kunden att betala extra för något som skulle ingå så därför tänkte jag att man kanske får lägga det som en företagskostnad men det hela blir väldigt konstigt om företaget ska betala en del utav en faktura.

 

Därav så tänkte jag fråga hur andra gör vid en sådan situation för de flesta brukar ju ha gratis framkörning inom stadskärnan.

 

Med vänliga hälsningar,

Johan 

Hej igen! 

Jag förstår! 
En tanke jag har är att ni manuellt ändrar beloppet i Avgår skattereduktion, på så sätt är det inte programmet som avgör vilken skattereduktion det ska vara (eftersom den blir för hög med tanke på vad som ingår i priset) och ni behöver inte lägga till resekostnaden som en extra kostnad/artikel på fakturan. Jag visar en bild nedan, ändrar ni beloppet Avgår skattereduktion så ändras också beloppet för köparen att betala. Vad tror du om det? Kan det fungera kanske? 



Det är ju kanon att du annars hör av dig här för att se om någon varit i en liknande situation och hur dem då hanterat det, jag hoppas en användare i vårt forum vill/kan flika in och hjälpa dig. 🙂 

Ha det fint! 
/My 

Tack för ditt svar!

 

Jag gjorde som så att jag lade till en resekostnad/milersättning på fakturan

Men de som är inom stadskärnan får 100% rabatt på resekostnaden. Lade även till en text som förklarar detta i fakturan.

 

Med vänliga hälsningar, 

Johan 

hej

Jag är i samma sits. Skatteverket sa till mig att jag måste ha med materialkostnad och reseersättning i fakturan. Materialkostnad skrev jag att det stod kunden för men just ang reseersättning vet jag inte hur man ska lägga in i fakturan. För mig så ingår resan i timpriset och jag vill ju få betalt för det jag har i timmen. Vill inte att reseersättningen ska stå i den summan då får jag ju mindre betalt. Det du skrev 100% rabatt, har du inte fått något avslag eller någon fråga om det från skatteverket? vill ju göra rätt från början

Hej! Nej jag har inte fått något avslag från de ännu iallafall.

 

Jag tänker att alla andra som har haft gratis framkörning inom ett visst område borde ha gjort något liknande och lagt det som en rabatt. Jag har även lagt till en textrad under resekostnaden som förklarar att det är 100% rabatt inom stadskärnan. Eftersom vi tar betalt från andra kunder utanför stadskärnan så blir det en rabatt inom stadskärnan.

 

Det är nog mer att de vill ha information om hur man räknar eftersom en sådan kostnad inte är avdragsgill på ROT/RUT. 

 

Vi gjorde likadant som du och förklarade att kunden står för materialkostnaden själv.

Vi har även en materialkostnad för vissa kunder som vill att vi ska ta med allting själva.

 

Sedan om det är 100% rätt eller inte har jag inte fått något svar på.

 

Med vänliga hälsningar,

Johan

Jag fick svar från en kompis som jobbar inom ekonomi och hon sa att man absolut kan skriva 100% rabatt på framkörning. Det ska dom inte kunna neka. 

Får du även milersättning från skatteverket när du skriver 100% rabatt? 

Hej @Siam thais städservice,

Om du har möjlighet att återkoppla till @Malina83 på hennes sista fråga så vore det jättefint. 

 

Tack! 🙂 Tinna